The Confetti Collective is de plek waar wij je helpen om op te vallen in je markt, door het neerzetten van een sterke branding en online marketing strategie. Zodat jij het bedrijf en leven kunt creëren waar je van droomt. Omdat elk moment telt. 

 TheBlog

follow @confetticollectivenl

01

Weten wat je moet posten op Instagram als ondernemer

02

Vind jij het lastig om (de juiste) klanten aan te trekken?

03

In één uur per week, al jouw social media content inplannen
You might like this

Download nu

meld je nu aan

Gratis webinar: Meer klanten krijgen via instagram

gratis webinar
nieuw e-book

Vind jij het vaak lastig om content te creëren voor Instagram? Staar je af en toe veel te lang naar dat scherm omdat je niets kunt bedenken om te schrijven? Weet je niet wat je moet fotograferen of filmen? Of gebeurt het net iets te vaak dat je maar niks post omdat je vastloopt?

 

Je bent niet alleen. Veel ondernemers die we spreken lopen tegen dit soort dingen aan rondom Instagram. Ze willen graag, en vinden Instagram ook heel erg leuk, maar gebruiken het platform toch niet iets meer om content te consumeren, dan dat ze content maken en delen. Om de simpele reden dat de inspiratie er soms, of vaak gewoon niet is. Voordat wij zelf een duidelijke Instagram strategie hadden, liepen we hier zelf ook regelmatig tegen aan. Inmiddels is Instagram onze nummer 1 leadmagnet, wat betekent dat ons Instagram account veel waarde levert, en het een van onze belangrijkste middelen is om te communiceren met huidige en nieuwe klanten.

Ons Instagram account: de nummer 1 leadmagnet van The Confetti Collective.

En dat inspiratieprobleem? Dat is inmiddels ook ver te zoeken. In het blog van vandaag vertellen we je graag hoe dat komt, en lees je welke stappen jij kunt ondernemen om een oneindige bron inspiratie voor Instagram captions te creëeren. Zodat je voortaan niet meer twijfelt, maar weet wat je moet posten op Instagram.

Stap 1: Formuleer een hoofddoel voor jouw Instagram account

De eerste stap van je strategie is het vormen van een concreet doel voor je Instagram account. Zo kun je je Instagram account bijvoorbeeld inzetten om te inspireren, om te informeren, te entertainen, je kunt mensen een kijkje achter de schermen geven, ze een kans geven jou te leren kennen, of jezelf vooral als expert neer te zetten. Soms zijn de verschillen hiertussen slechts kleine nuances, en soms zijn ze groter. Het uitwerken van een doel voor je Instagram account, oftewel je Instagram missie, is de start van je strategie omdat je vanaf daar alle andere keuzes veel makkelijker kunt gaan maken.

We zouden alleen al over dit onderwerp een volledig blog over kunnen schrijven (misschien doen we dat nog wel een keer) maar houden het voor nu simpel: beantwoord deze twee vragen:

1.  Wat wil je dat jouw Instagram account doet voor je volgers? Wil je dat ze jou beter leren kennen? Wil je een community vormen? Wil je voornamelijk informeren? Inspireren? Entertainen?

2. Wat is de actie die je wil dat ze ondernemen en wanneer moeten ze dat doen? Wil je bijvoorbeeld dat mensen doorklikken naar je website en een aanvraag doen? Iets kopen? Een freebie downloaden? En wil je dat ze dat direct doen, of dat ze je eerst een tijdje volgen?

Stappenplan content categorieën instagram caption inspiratie

Ons doel met ons Instagram account is dat volgers ons beter leren kennen. De nummer 1 actie is dan ook dat ze meer over ons lezen op de website. Idealiter volgen mensen ons een tijdje, maken ze gebruik van de gratis content die we delen en verdiepen ze zich na verloop van tijd in een van de betaalde producten / samenwerkingen met ons.

Stap 2: Stel content categorieën op rondom jouw Instagram posts

Het posten zal waarschijnlijk al makkelijker worden door het bepalen van het doel van je account, maar we gaan dit nog makkelijker maken door het gebruik van content categorieën.

Content categorieën zijn thema’s waarbinnen je content post. Thema’s die gezamenlijk jouw boodschap vertellen, en de inhoud omvat die je rondom je bedrijf en jouzelf wilt vertellen.

Voorbeelden van content categorieën zijn:
– Behind the scenes
– Foto’s van je werk – foto’s van het eindproduct zoals een ontwerp van een grafisch vormgever of een interieur bij een styliste.
– Testimonials van klanten
– Persoonlijke verhalen en anekdotes
– Je huisdier
– Je partner (kan een businesspartner zijn maar ook vriend, vriendin, man of vrouw
– De reizen die je maakt
– De boeken die je leest

– En ga zo maar door…

 

Content categorieën baseer je op wat jouw ideale volger graag wilt zien / lezen, en wat jij wilt delen. De sweet spot tussen die twee, dat is de content die je wilt gaan delen.

Zo zijn de content categorieën van The Confetti Collective bijvoorbeeld:
– Vrijheid
– Marketing & branding tips
– Elsa & Raisa (persoonlijke weetjes en verhalen over ons)
– Behind the scenes
– Reizen

– Promotie van onze producten en diensten

Weten wat je moet posten op Instagram als ondernemer

Links zie je een post binnen de categorie ‘Elsa & Raisa’, rechts eentje uit de categorie ‘vrijheid’.

Het werken met content categorieën werkt als volgt. Je kiest / formuleert er ongeveer 4 tot 6 en deelt vanaf nu alleen nog content die daarbinnen valt. Dit zorgt er consistentie ontstaat. Dat mensen weten wat ze van je kunnen verwachten. En het geeft jou houvast. Houvast waar je een hoop creativiteit en ideeën uit kunt halen. Wat wij regelmatig doen met onze content categorieën is deze eens opschrijven op een A4tje, en als een soort woordweb bedenken wat we kunnen vertellen binnen welke categorie. Het levert gemakkelijk tientallen post ideeën op in 10 minuten.

Tijd om jouw Instagram content categorieën te gaan vormen!

Hier volgen enkele vragen om je creativiteit alvast een kickstart te geven:

– Waar kun je echt niet mee stoppen over te praten wanneer je in gesprek bent met jouw (ideale) klanten?
– En welk onderwerp is dat wanneer je in gesprek bent met collega’s of andere mensen binnen jouw branche? En dan met name de positieve dingen ;-). Waarom word je bijvoorbeeld nu zo blij van datgene wat je doet?

– Is er bepaalde voorkennis of inspiratie die je jouw volgers en klanten mee kunt geven omtrent jouw product of dienst? Zo ja, wat precies?

Aan de hand van je antwoorden op deze vragen kun je jouw content categorieën gaan kiezen. Uiteindelijk komt het allemaal neer op strategisch denken. Wanneer je namelijk telkens ad hoc moet verzinnen wat je gaat posten, kan het een bijna onmogelijke taak lijken, zeker wanneer je vaak post. Maar wanneer je van tevoren een strategie ontwikkelt, en aan de slag gaat met deze content categorieën is het écht goed te doen.

Deel hieronder jouw content categorieën én de link naar je Instagram account. Let’s connect!

Wil jij graag leren hoe je van Instagram jouw nummer 1 leadmagnet maakt? Schrijf je dan nu in voor ons gratis webinar ‘Meer klanten krijgen via instagram’ op 24, 25 of 27 juni.

PS: ook weten hoe je in slechts 1 uur per week al jouw social media plant? Lees dan dit blog.

The comments +

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *