Weten wat je moet posten op Instagram als ondernemer

27/01/2022

Welkom bij The Confetti Collective. Ik ben Cynthia en ik help je om te ondernemen vanuit een goede basis & je bedrijf onweerstaanbaar te maken voor jouw ideale klant. Zodat jij het bedrijf en leven kunt creëren waar je van droomt. Omdat elk moment telt. 

follow @confetticollectivenl

Vind jij het vaak lastig om content te creëren voor Instagram? Staar je af en toe veel te lang naar dat scherm omdat je niets kunt bedenken om te schrijven? Weet je niet wat je moet fotograferen of filmen? Of gebeurt het net iets te vaak dat je maar niks post omdat je vastloopt?

Je bent niet alleen. Veel ondernemers die we spreken lopen tegen dit soort dingen aan rondom Instagram. Ze willen graag, en vinden Instagram ook heel erg leuk. Toch gebruiken de vallen de meeste ondernemers toch in de gewoonte om meer content te consumeren, dan dat zij zelf de content creëren. Dit komt vaak omdat de inspiratie er niet is.

Voordat wij zelf een duidelijke Instagram strategie hadden, liepen we hier zelf ook regelmatig tegen aan. Inmiddels is Instagram onze nummer 1 leadmagnet, wat betekent dat ons Instagram account veel waarde levert, en het een van onze belangrijkste middelen is om te communiceren met huidige en nieuwe klanten. Ook hebben we een manier gevonden, waardoor we eigenlijk nooit zonder inspiratie zitten. In dit blogbericht vertellen we je graag hoe dat komt en lees je welke stappen jij kunt ondernemen voor het schrijven en creëren van jouw content. Zodat jij straks nooit meer zonder inspiratie zit en precies weet wat je kunt posten op jouw Instagram.

Stap 1: Formuleer een hoofddoel voor jouw Instagram account

De eerste stap van je strategie is het vormen van een concreet doel voor je Instagram account. Zo kun je je Instagram account bijvoorbeeld inzetten om te inspireren, om te informeren, te entertainen, je kunt mensen een kijkje achter de schermen geven, ze een kans geven jou te leren kennen, of jouw expertstatus vergroten. Soms zijn de verschillen hiertussen slechts kleine nuances, en soms zijn ze groter. Het uitwerken van een doel voor je Instagram account, is de start van je strategie. Vanuit hier kun je alle andere keuzes veel makkelijker gaan maken.

We zouden alleen al over dit onderwerp een volledig blog over kunnen schrijven (misschien doen we dat nog wel een keer) maar houden het voor nu simpel: beantwoord deze twee vragen:

1.  Wat wil je dat jouw Instagram account doet voor je volgers? Wil je dat ze jou beter leren kennen of wil je echt een community vormen? Wil je voornamelijk informeren? Inspireren? Entertainen?

2. Wat is de actie die je wil dat ze ondernemen en wanneer moeten ze dat doen? Wil je bijvoorbeeld dat mensen doorklikken naar je website en een aanvraag doen? Iets kopen? Een Freebie downloaden? En wil je dat ze dat direct doen, of dat ze je eerst een tijdje volgen?

Stap 2: Stel content categorieën op rondom jouw Instagram posts

Het posten zal waarschijnlijk al makkelijker worden door het bepalen van het doel van je account, maar we gaan dit nog makkelijker maken door het gebruik van content categorieën.

Content categorieën zijn thema’s waarbinnen je content post. Thema’s die gezamenlijk jouw boodschap vertellen, en de inhoud omvat die je rondom je bedrijf en jouzelf wilt vertellen.

Voorbeelden van content categorieën zijn:
– Behind the scenes
– Foto’s van je werk – foto’s van het eindproduct zoals een ontwerp van een grafisch vormgever of een interieur bij een styliste.
– Testimonials van klanten
– Persoonlijke verhalen en anekdotes
– Je huisdier
– Je partner (kan een businesspartner zijn maar ook vriend, vriendin, man of vrouw)
– De reizen die je maakt
– De boeken die je leest

– En ga zo maar door…

Content categorieën baseer je op wat jouw ideale volger graag wilt zien / lezen, en wat jij wilt delen. Kijk dus niet alleen naar wt je zelf leuk vind om te delen, maar vooral ook naar wat jouw ideale klant graag zou willen zien. De ‘sweet spot’ tussen die twee, dat is de content die je wilt gaan delen.

Het werken met content categorieën werkt als volgt. Je kiest/formuleert er ongeveer 4 tot 6 en deelt vanaf nu alleen nog content die daarbinnen valt. Dit zorgt er consistentie ontstaat. Dat mensen weten wat ze van je kunnen verwachten en het geeft jou houvast. Houvast waar je een hoop creativiteit en ideeën uit kunt halen.

Stap 3: Tijd om jouw Instagram content categorieën te gaan vormen!

Wanneer je de categorieën hebt gekozen, is de volgende stap brainstormen. Wat wij regelmatig doen met onze content categorieën is deze eens opschrijven op een A4tje, en als een soort woordweb bedenken wat we kunnen vertellen binnen welke categorie. Het levert gemakkelijk tientallen post ideeën op in 10 minuten.

Hier volgen enkele vragen om je creativiteit alvast een kickstart te geven:

– Waar kun je echt niet mee stoppen over te praten wanneer je in gesprek bent met jouw (ideale) klanten?
– En welk onderwerp is dat wanneer je in gesprek bent met collega’s of andere mensen binnen jouw branche? En dan met name de positieve dingen ;-). Waarom word je bijvoorbeeld nu zo blij van datgene wat je doet?

– Is er bepaalde voorkennis of inspiratie die je jouw volgers en klanten mee kunt geven omtrent jouw product of dienst? Zo ja, wat precies?

Aan de hand van je antwoorden op deze vragen kun je jouw content gaan creëren. Uiteindelijk komt het allemaal neer op strategisch denken. Wanneer je namelijk telkens ad hoc moet verzinnen wat je gaat posten, kan het een bijna onmogelijke taak lijken, zeker wanneer je vaak post. Maar wanneer je van tevoren een strategie ontwikkelt, en aan de slag gaat met deze content categorieën is het écht goed te doen. Kleine bonustip, wees niet bang om content te recyclen, of onderwerpen gekoppeld aan een bepaalde categorie regelmatig terug te laten komen.

Je kunt ons vinden op Instagram onder @confetticollectivenl . Deel hieronder jouw content categorieën én de link naar je Instagram account. Let’s connect!

The comments +

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *