Personal Branding op Instagram | Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers
Personal Branding op Instagram | Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers
Werken aan je personal branding op Instagram

22/08/2017

Welkom bij The Confetti Collective. Ik ben Cynthia en ik help je om te ondernemen vanuit een goede basis & je bedrijf onweerstaanbaar te maken voor jouw ideale klant. Zodat jij het bedrijf en leven kunt creëren waar je van droomt. Omdat elk moment telt. 

follow @confetticollectivenl

Veel vrouwen vinden het woord personal branding een beetje vies. Het klinkt zo gelikt en riekt naar jezelf ophemelen en ‘fake it till you make it’. Maar als je een beetje voorbij die nare term kijkt, kan ‘jezelf als merk neerzetten’, want zo zou je het ook kunnen zeggen, je veel brengen.

Ik kom veel vrouwelijke ondernemers tegen die heel mooie producten aanbieden maar moeite hebben dit bij hun doelgroep over te brengen. Vooral als je dit via social media probeert, is het nodig dat je jezelf duidelijk profileert want vooral op instagram gaat het om het persoonlijke. Je gezicht als ondernemer is nog veel belangrijker dan je producten. Van jezelf een merk maken en uiteindelijk verkoop genereren en je product(en) aan de man brengen, lukt vooral als je een duidelijk beeld naar buiten brengt. En jij bepaalt wat dat beeld is.
Dat betekent niet dat je nep doet of iets verzint. Juist niet! Je gaat juist goed naar jezelf kijken en legt het vergrootglas op bepaalde eigenschappen of diensten. Genoeg gepraat, hier komen de tips.

Tips om te werken aan personal branding op Instagram

  1. Weet je niet zo goed wat je nou wilt laten zien op insta? Ga dan eerst eens even ervoor zitten. Dit doe ik ook met ondernemers die ik adviseer. Heel vaak denken we zendend: ik maak of doe dit dus dat wil ik laten zien. Maar begin eens bij je doelgroep. Wie zijn dat? En wat willen zij dan zien? Vervolgens bepaal je je eigen doel: wat wil jij onder de aandacht brengen?
  2. De tweede stap is dat je vijf woorden gaat opschrijven die jou kenmerken als persoon en vijf woorden die je bedrijf omschrijven. Waarschijnlijk overlappen die elkaar wel en dat is goed. Maak er nu een combinatie van. Stel je bent een fotograaf en woont op een boerderij met een fikse voorkeur voor geel. Dan kunnen jouw woorden bijvoorbeeld zijn: Geel, boerderij, fotografie.
  3. Vervolgens zet je deze woorden om in content: je gaat bijvoorbeeld mooie foto’s door jou gemaakt delen met af en toe een gele touch. Je deelt zo nu en dan dingetjes van de boerderij omdat mensen je daardoor persoonlijk leren kennen. Je feed krijgt een mooie eenheid door het geel en je bent ook benaderbaar doordat je wat dingen deelt. Maar vooral: je wordt herkenbaar, je creëert een eigen stijl waardoor je opvalt en onderscheiden wordt van andere fotografen.
  4. Het vergrootglas betekent dat je bepaalde kleine dingen pakt en die uitvergroot. Stel dat je een singersongwriter bent en mooie liedjes maakt. Dan kun je natuurlijk een filmpje van zo’n liedje op je insta zetten maar je kunt ook mooie zinnetjes uit je liedje pakken en daar verschillende quotes van maken (je kent ongetwijfeld canva.com al waar je dit kunt doen). Zo creëer je meer content met hetzelfde.
  5. Last but not least: wees niet bang om successen te laten zien. Laat je stapel bestellingen zien die de deur uit gaan, een mooie reactie van een klant…wij vrouwen zijn daar vaak te terughoudend in maar het bouwt je merk.

En een extra tip: maak selfies. Ze leveren je gegarandeerd de meeste likes op.

Bewaar nu op Pinterest en lees later

Ik kom veel vrouwelijke ondernemers tegen die heel mooie producten aanbieden maar moeite hebben dit bij hun doelgroep over te brengen. Vooral als je dit via social media probeert, is het nodig dat je jezelf duidelijk profileert want vooral op instagram gaat het om het persoonlijke. Je gezicht als ondernemer is nog veel belangrijker dan je producten.

The comments +

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *