Mindset

Wat is een Purpose Driven Business? // The Confetti Collective x Plan Nederland

10/05/2018

The Confetti Collective is de plek waar wij je helpen om écht te kunnen gaan kiezen voor het bedrijf en leven waar jij van droomt. Om CEO te worden van je bedrijf en ultiem te genieten van het leven. Omdat elk moment telt. 

 TheBlog

CEO van je bedrijf & leven

Strategie

follow @confetticollectivenl

01

Ben jij klaar voor
'The Next Level'? 

Mindset

02

Kill your darlings: meer impact en focus door minder te doen

03

Wat is jouw missie
als ondernemer?
Now Trending

Vrijheid

Video's

Gastblogs

favoriete categorie

Ontdek je

Al enkele maanden geleden ontstond het idee. Wat als we met The Confetti Collective onze missie nog veel verder kunnen uitdragen dan binnen Nederland? En dan niet zozeer met een internationaal platform in gedachte, maar in de zin van teruggeven op een andere manier. Beiden geloven we erg in het concept van een purpose driven business, en maakte deze week de allereerste stap richting een nog veel groter plan. Benieuwd wat we gaan doen? We vertellen je alles dat we tot nu toe weten!

Wat is een purpose driven business?

Een purpose driven business kan eigenlijk meerdere dingen betekenen. Je hebt ons vast wel eens horen / zien praten over missie en visie. En die ‘purpose’, die zit ‘m dan vooral in de visie. Het gaat om een groter doel met je bedrijf hebben, dat verder gaat dan jouw eigen behoeftes, en soms ook die van je directe doelgroep. Dat je naast het streven naar een financieel gezond bedrijf ook het doel hebt om iets te veranderen in de wereld, hoe klein of groot dat dan ook mag zijn. Denk bijvoorbeeld aan het afstaan van een deel van je omzet aan een goed doel, aan je podium gebruiken om een bepaalde maatschappelijke verandering aan te sporen, of aan een community vormen van gelijkgestemden.
Het kan dus gaan om een maatschappelijk, cultureel of politiek doeleind op grote schaal, dat je óf je hoofddoel, of in ieder geval een heel belangrijk doel van je bedrijf is. Maar het kan net zo goed gaat om een maatschappelijk, cultureel of politiek doeleind op een meer lokale, of kleinere schaal.

Het waarom van een purpose driven business

Maar waarom zou je dit nu eigenlijk doen? En is het iets voor iedereen?
Sommige ondernemingen bestaan vanuit een eigen passie, sommigen vanuit een probleem of wens vanuit de doelgroep, en sommigen vanuit een maatschappelijk, politiek of cultureel doel. En als je het ons vraagt: alle drie die situaties zijn perfecte uitgangssituaties om je eigen bedrijf vanuit de beginnen.
Alle drie kunnen ze zich uiteindelijk ook vormen naar een purpose driven business, maar hoeven daar met uitzondering van de laatste niet uit te beginnen. Wij denken dat het hebben van een duidelijke visie / purpose het ondernemerschap erg kan verrijken, en dat het een hele mooie stap is om te nemen, waar je ook bent in je bedrijf. Het belangrijkste is daarbij wel dat jij er klaar voor bent. Dat jij die liefde voelt voor je doelgroep, voor het doel dat je nastreeft en eventueel voor dat extra maatschappelijke doel. En als je daar geen behoefte aan hebt is dat natuurlijk ook helemaal prima. Maar mocht je de ambities hebben: doe het! Want hoe mooi is het om met je bedrijf zo’n doel te mogen nastreven en te mogen bijdragen aan levens van anderen…

The Confetti Collective x Plan Nederland

De missie van The Confetti Collective is ‘creatieve vrouwelijke ondernemers inspireren en helpen echt te kiezen voor het bedrijf en leven waar zij gelukkig van worden’ en de visie daarbij dat we het iedereen zó enorm gunnen om te ondernemen, en te leven op een manier waar zij blij van worden, waar zij voldoening uit halen. En enkele maanden geleden ontstond al het plan om deze visie (en missie) breder te gaan trekken dan onze directe doelgroep.
Zo hopen we met The Confetti Collective ook een steentje bij te kunnen dragen in ontwikkelingslanden. Om ook daar vrouwen, en vrouwelijke ondernemers te kunnen ondersteunen. Via een grote organisatie, meerdere kleine organisaties of misschien uiteindelijk wel met een eigen organisatie. Vanaf een afstand maar ook zouden we het erg bijzonder vinden om direct betrokken te zijn.
De oplettende kijker heeft het al gezien in de promo video van The Next Level, maar onze eerste stap richting de grote(re) doelen die we hebben op dit gebied, is dat we 8% van de omzet, van The Next Level, naar Plan Nederland zullen overmaken. En dat de vrouwen die hier in investeren dus niet alleen in hunzelf en hun eigen bedrijf investeren maar ook in deze meiden en vrouwen in ontwikkelingslanden. En dat maakt ons best een beetje trots!
Inmiddels hebben we ook met Plan Nederland gesproken waar we het geld precies aan zullen doneren / waar zij het precies aan zullen besteden en hoewel we er nog niet 100% uit zijn zal het op een of meerdere manieren zijn uit het volgende lijstje:

Jouw eerste stappen richting een purpose driven business

Denk je nu, dat wil ik ook! Pak er dan direct even een notitieboekje of document op je computer bij en schrijf op wat je graag zou willen doen; welk verschil je wil maken en voor welke directe of indirecte doelgroep dat dan is. Ook als je niet heel veel tijd hebt, schrijf toch even iets op, dat zorgt er voor dat je de eerste stap alvast gezet hebt en is er meer kans dat je er ook daadwerkelijk mee aan de slag gaat. (Want: wanneer jij een doel opschrijft: verhoog je de kans van slagen met maar liefst 42%)
De volgende vragen kunnen je helpen om er achter te komen hoe jouw purpose driven business er uit zou kunnen zien:

  • Wat is jouw passie? En welk verschil maak je daar momenteel mee voor de mensen binnen jouw huidige doelgroep (jouw klanten)?
  • Als je kijkt naar jouw directe omgeving, welk ‘probleem’ zou je dan graag willen oplossen?
  • Als je kijkt naar de wereld als geheel: wat breekt op dit moment je hart? Waar zou je echt heel graag iets aan doen?
  • Past een van de problemen / issues die je hebt opgeschreven bij de vorige twee vragen bij jou missie of visie als bedrijf?
  • Zo niet, is er een creatieve manier, een bepaalde gemene deler waardoor je ze alsnog goed bij elkaar vind passen?
  • Met welke organisaties of bedrijven zou je samen kunnen en willen werken om je voor jouw ‘purpose’ in te zetten?
  • Wat is de eerste stap richting jouw purpose driven business en wanneer wil je die nemen? (Zet ‘m direct in je agenda!)

Meer weten?

Het opzetten en hebben van een Purpose Driven Business, en natuurlijk ook hoe je dat vervolgens uitdraagt is een onderwerp waar onze harten sneller van gaan kloppen, en nu zijn we heel erg benieuwd: geldt dat voor jou ook? Zou je er meer over willen lezen, of er misschien zelfs een (online) masterclass over willen volgen? Laat het ons weten in de comments, op social media of via de mail!
Foto: still uit de promo film die Claire van Blond & Blauw voor The Next Level maakte!
BewarenBewaren
BewarenBewarenBewarenBewaren

The comments +

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Don't go!

Niks missen én allerlei fijne tips en motivatie berichtjes in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor onze VIP newsletter.

WITHOUT GETTING ON THE VIP LIST

SIGN ME UP!