Waarom nee zeggen soms beter is| Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers
Waarom nee zeggen soms beter is| Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers
Waarom ik zo nu en dan nee zeg tegen klanten

10/01/2017

Welkom bij The Confetti Collective. Ik ben Cynthia en ik help je om te ondernemen vanuit een goede basis & je bedrijf onweerstaanbaar te maken voor jouw ideale klant. Zodat jij het bedrijf en leven kunt creëren waar je van droomt. Omdat elk moment telt. 

follow @confetticollectivenl

Wanneer je een eigen bedrijf begint, is het krijgen van klanten doel nummer één. Heel spannend als je eerste klant zich aandient. Maar wat te doen als je zoveel klanten krijgt dat je opeens op een heel ander niveau na moet gaan denken?
 

Van klanten werven naar klanten kiezen

Het kwam voor mij best wel als een verrassing, dat ik opeens keuzes moest maken bij het wel of niet aannemen van opdrachten. Het voelde onnatuurlijk, omdat ik een jaar daarvoor vooral nog bezig was met het werven van klanten. Dit was iets dat niemand mij verteld had, toen ik begon als eigen ondernemer. Het was een noodzakelijke keuze om de kwaliteit van mijn werk te blijven houden, iedere klant de aandacht te blijven geven die zij verdienen en zelf nog vrije tijd over te houden.
 

Denken op de lange termijn en een maximaal aantal opdrachten.

Door een maximum aan het aantal opdrachten per jaar te stellen, is het gelukt om iets meer overzicht te creëren. Ook dat blijft natuurlijk stoeien, want de ene opdracht is de andere niet en alle opdrachten zijn bijna allemaal even leuk! Toen een klant doorkreeg dat ik een maximum gesteld had, wilde ze een optie voor over twee jaar plaatsen, zodat ze tegen die tijd niet achter het net zal vissen.
 
Dat bracht me gelijk bij de volgende vraag. Is het aannemen van een bruiloft of stylingsklus twee jaar van te voren wel verstandig? Twee jaar is echt nog heel ver weg. De klant en jij moeten wel twee jaar lang enthousiast zien te blijven. En dan nog de praktische vragen; hoeveel uur per week wil je dan nog werken? Welke tarieven gelden dan? Wat is op dat moment je persoonlijke situatie? Daarom heb ik besloten alleen opdrachten tot een jaar van te voren aan te nemen. Dat geeft me ieder jaar weer even de kans om opnieuw na te denken.
 

Zo nu en dan nee zeggen tegen klanten.

Eerder zei ik tegen veel meer opdrachten, samenwerkingen en aanbiedingen ‘ja’. Ik ben kritischer geworden in het verdelen van mijn (werk)tijd. Omdat het moest. Voor mijn gezin, voor mezelf en voor mijn klanten. Onverwacht bracht het heel veel moois: Je doet nog meer het werk waar je echt blij van wordt en uiteindelijk je geld mee verdiend. Je wordt nog exclusiever. Wat blijkt? Af en toe ‘nee’ verkopen is dus ook reclame!

The comments +

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *