Denk na voor je een belofte doet | Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers
Denk na voor je een belofte doet | Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers
Underpromise & Overdeliver

23/05/2017

Welkom bij The Confetti Collective. Ik ben Cynthia en ik help je om te ondernemen vanuit een goede basis & je bedrijf onweerstaanbaar te maken voor jouw ideale klant. Zodat jij het bedrijf en leven kunt creëren waar je van droomt. Omdat elk moment telt. 

follow @confetticollectivenl

Deadlines. Voor de een geen enkel probleem, voor de ander een grote bron van stress. Heb je wel eens gehoord van het concept “underpromise & overdeliver”? Zelf pas ik dat nu zo’n twee jaar toe en het werkt perfect! Wellicht is het voor jou ook een goede optie :).

Denk goed na voor (en óf) je een belofte doet 

Laten we beginnen bij het begin: denk elke keer goed na vóór je een belofte doet. Misschien ben je geneigd om direct een antwoord te geven wanneer iemand vraagt: wanneer kun je het af hebben? Maar het is ook prima om heel even te wachten met uitsluitsel daarover geven. Bekijk eerst eens even goed je agenda en maak dan een beslissing. Plan niet te strak en houd rekening met onvoorziene dingen. Beloftes scheppen verwachtingen en het allerbelangrijkst is dan ook het ‘managen’ van deze verwachtingen.
In sommige gevallen is het maken van een belofte zelfs overbodig. In ieder geval het maken van een specifieke belofte. Soms zijn we geneigd een datum te noemen nog voordat de klant het vraagt en in enkele gevallen (zoals bij het sturen van een niet urgente e-mail) is dit helemaal niet nodig. Het levert onbedoeld stress op, terwijl je ook gewoon niks had kunnen zeggen en de mail had kunnen sturen binnen 4 dagen.

Underpromise

Underpromise klinkt natuurlijk een beetje gek; waarom zou je minder beloven dan dat je uiteindelijk waar kunt maken? Er zijn twee (goede) redenen voor: je geeft jezelf iets meer ruimte om bijvoorbeeld uit te lopen qua planning én je klant is extra blij als je eerder levert dan beloofd.

Overdeliver

Lever meer dan dat jouw klant verwacht! Bij “Underpromise & Overdeliver” kun je niet alleen maar denken aan leverdata / deadlines. Ook kun je je klant verrassen door nét dat beetje extra te doen. Een handgeschreven kaartje, iets meer foto’s dan belooft, een cadeautje bij levering. Kleine gebaren maken vaak een grote indruk en dat is net dat beetje extra dat jou kan onderscheiden van alle andere aanbieders.
Iemand die zijn beloftes waarmaakt wordt gezien als betrouwbaar en fijn om mee te werken. Iemand die beloftes waarmaakt en verwachtingen overtreft doet het vaak nóg beter. Klanten worden fans en fans zorgen weer voor nieuw werk. Gun jezelf wat meer ademruimte & ga voor klanten die 110% tevreden zijn – Underpromise & Overdeliver.

The comments +

  1. Herkenbaar en ik heb hier zeker wat aan, dank Raisa!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *