“A high tide raises all ships”.
Heb je ook weleens dat je iets nieuws leert kennen (een woord, een quote, een merk…) waar je nog nooit eerder van had gehoord, maar je nu ineens overal tegenkomt? Dit voor mij nieuwe gezegde kwam in één week, maar liefst drie keer voorbij. Een keer als quote op Pinterest, een keer bij de “Creativelive – 30 days of Wedding Photography” course van Jasmine Star, en een keer in de serie Daredevil (helemaal off-topic, maar voor de Marvel fans; een aanrader!). Hoog tijd om er een artikel aan te wijden dus!
Collega’s in plaats van Competitie
Veel creatievelingen werken alleen, natuurlijk geldt dat niet voor iedereen, maar veel mensen in de creatieve industrie werken als ZZP-er, of binnen een klein team. Voor de ZZP-ers betekent dit dat je werkt zonder collega’s – en dat kan misschien best even wennen zijn. Zo ben je bijvoorbeeld op jezelf aangewezen qua kennis en discipline, en mis je soms mensen om je heen. Toen ik net begon als ZZP-er was mijn werkwereldje best klein, ik deed mijn ding en bediende mijn klanten, maar was geen onderdeel van een community… Totdat ik erachter kwam dat er binnen mijn werkgebied (bruidsfotografie) veel collega’s zijn die hun kennis en ervaringen delen, die anderen op weg helpen en niet bang zijn opdrachten aan elkaar te verliezen. Collega’s zijn in plaats van concurrenten is een hele fijne manier om met elkaar om te gaan!
Vind jouw community
Samen is beter dan alleen, dit geldt (naar mijn mening) ook voor de creatieve ondernemer. Je hoeft je ‘reis’ niet alleen te maken. Er zijn veel mensen die tegelijkertijd met jou dezelfde uitdagingen tegenkomen, en dezelfde problemen moeten tackelen. Ook zijn er mensen die al een stukje verder zijn en vanuit hun ervaringen jouw ontwikkeling een stukje makkelijker kunnen maken. Er zijn een hoop creatieve mensen in de wereld, in jouw land, zelfs in jouw dorp of stad waarmee je een connectie aan kunt gaan en waardoor je werk leuker wordt. Waardoor je nog veel meer kunt groeien en waar misschien zelf persoonlijke relaties aan over houdt (hoe fijn is het om vrienden te hebben die op werkgebied précies snappen waar jij het over hebt!).
Maar waar vind je deze mensen? Ver hoef je vaak niet eens te zoeken, ze zijn bereikbaar via het internet (denk aan; social media groepen, blogs, branche organisaties en netwerk evenementen). Deel visitekaartjes uit, volg mensen op social media of stuur mensen waar je graag eens mee zou samenwerken een vrijblijvend, gezellig mailtje – je weet nooit waar het uiteindelijk goed voor blijkt te zijn.
Samen staan we sterk(er)
Om terug te komen op het gezegde waar ik dit artikel mee begon; “a high tide raises all ships”. Vrij vertaald; als we samenwerken om een markt / branche beter te maken, profiteren we daar allemaal van. Werk samen met collega’s en andere belanghebbenden en maak écht een verschil binnen jouw werkgebied.
The comments +