Opvallen als ondernemer| Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers
Opvallen als ondernemer| Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers
Opvallen als ondernemer binnen een verzadigde markt.

26/10/2017

Welkom bij The Confetti Collective. Ik ben Cynthia en ik help je om te ondernemen vanuit een goede basis & je bedrijf onweerstaanbaar te maken voor jouw ideale klant. Zodat jij het bedrijf en leven kunt creëren waar je van droomt. Omdat elk moment telt. 

follow @confetticollectivenl

Vroeger was het (misschien) simpeler: je bedacht iets dat niemand nog deed in jouw afzetgebied, zorgde met aandacht voor je huidige klanten en bouwde een succesvol bedrijf op. Door zaken als globalisering, social media en het goedkoper worden van allerlei soorten techniek en producten worden veel markten vandaag de dag echter gezien als verzadigd: vol. En hoe overleef je dan zo’n markt als ondernemer? Hoe zorg je ervoor dat iemand jou kiest in plaats van jouw concurrent?
Om dit hele verhaal iets meer een gezicht te geven start ik dit artikel met een klein voorbeeld: zelf ben ik bruidsfotograaf. Een vak dat vroeger door weinigen werd uitgevoerd, want: camera’s waren duur, fotorolletjes waren duur en onvoorspelbaar als je niet wist wat je deed, je had een pand / studio nodig en fotograferen vereiste een hoop (technische) kennis. Vandaag de dag is dat toch heel anders: véél mensen hebben thuis een spiegelreflex camera of hoogwaardige compact / systeemcamera, digitaal fotograferen maakt dat je ziet wat je doet én is een stuk goedkoper dan analoog, kennis doe je op door middel van youtube filmpjes. Met als edeesultaat: een verzadigde markt met fotografen in alle niveau- en prijsklassen.
En weet je, dat is helemaal niet erg. Laat ik het zo stellen: ik vind dat niet erg. Mijn ideale klant kiest namelijk voor mij. Mijn collega fotografen zie ik ook echt als collega’s en niet als concurrent. Zij bieden een dienst die ik ook aanbied, maar doordat we allemaal een andere beleving en stijl bieden zijn we toch uniek in wat we doen.

Persoonlijkheid wordt steeds belangrijker

(Jouw) klanten nemen niet simpelweg een bruidsreportage, nieuw website design, kunstwerk, boek, of welk product of dienst je dan ook aanbied, af. Ze nemen het af bij jou. En dat doen ze (als het goed is) met een bepaalde reden.
Persoonlijkheid tonen binnen je bedrijf wordt steeds belangrijker, zelfs de grotere bedrijven ontwikkelen steeds meer een persoonlijk merk. Natuurlijk is het afhankelijk van wat je doet en wie je probeert te bereiken maar over het algemeen versterkt het je merk als je laat zien wie jij bent. Creëer een sterke ‘about me’ pagina, deel (persoonlijke) behind the scenes beelden door middel van video en wees niet bang om veel van jezelf te laten zien. Jij bent uniek en dat is je allergrootste voordeel binnen een (verzadigde) markt.

Storytelling: vertel verhalen

Goeie online marketing (lees: marketing die verkoopt) is gebaseerd op het vertellen van verhalen. Wordt een ware storyteller en neem jouw potentiële klant mee op reis. Verhalen verkopen!

Branding als basis van alles

Branding = alles. Hier komt alles in samen en leid je alles naar terug (weet je niet precies wat er allemaal onder branding valt, lees dan even dit blog). Door een sterk merk te bouwen op basis van jouw als persoon, jouw ideale klant en jouw uniekheid binnen de markt, val je op. Neem regelmatig de tijd om eens kritisch te kijken naar jouw brand: weet je waar je écht naartoe gaat? Heb je een profiel van je ideale klant? Klopt alles visueel? Zo niet, verander het en houd na de verandering vast aan deze koers. Zorg dat mensen je gaan herkennen en precies weten waar jouw bedrijf voor staat.

Wees anders

Misschien een open deur, maar hij hoort er toch bij. Wil je écht opvallen? Kijk hoe iedereen het doet en doe het anders. Ga links waar iedereen rechts gaat. Het is waarschijnlijk de meest lastige, maar ook meest effectieve methode om op te vallen binnen een verzadigde markt.

Waardeer je huidige klanten

Ik geloof écht dat er geen effectievere vorm van marketing is dan mond tot mond reclame. Je advertentie of marketing strategie kan nog zo sterk zijn, niets wint het van een aanbeveling aan vriend of familielid. Ook kunnen klanten via bijvoorbeeld social media gemakkelijk hun ervaring met jouw bedrijf delen, zowel de negatieve als positieve ervaringen komen online te staan.
Waardeer dus je huidige klanten. Underpromise en Overdeliver: doe net dat beetje extra voor ze. Creëer een ervaring die ze nooit vergeten en zet ze om in fans. Elke klant is potentieel een klant voor het leven én creëert merkbekendheid in zijn of haar omgeving. Niet onderschatten dus!
Zoals ik het zie: er zijn, zelfs in verzadigde markten, voldoende manieren om jezelf te onderscheiden. Natuurlijk: het is hard werken. Maar niet zonder resultaat, you can do this!

The comments +

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *