Mindset

Kill your darlings: meer impact en focus door minder te doen

14/08/2018

The Confetti Collective is de plek waar wij je helpen om écht te kunnen gaan kiezen voor het bedrijf en leven waar jij van droomt. Om CEO te worden van je bedrijf en ultiem te genieten van het leven. Omdat elk moment telt. 

 TheBlog

CEO van je bedrijf & leven

Strategie

follow @confetticollectivenl

01

Ben jij klaar voor
'The Next Level'? 

Mindset

02

Kill your darlings: meer impact en focus door minder te doen

03

Wat is jouw missie
als ondernemer?
Now Trending

Vrijheid

Video's

Gastblogs

favoriete categorie

Ontdek je

Let's have a party!
The Confetti Academy komt er aan & jij kunt
als een van de eerste toegang krijgen.

Ken je dat? Dat je soms zo vol zit met allerlei toffe ideeën, leuke projecten en interessante koffiedates dat niet alleen je hoofd, maar ook je agenda bomvol zijn. En dat terwijl je deze week besloten had om het iets rustiger aan te doen. Natuurlijk zijn al die afspraken en projecten heel leuk en waardevol voor je bedrijf, maar je moet keuzes maken. Daarom speciaal voor jou dit artikel: over hoe je soms ‘nee’ moet zeggen tegen een klant of afspraak zodat je meer focus hebt en meer impact kan maken. Oftewel: kill your darlings.

De transitie van jouw bedrijf

Als je net begint met ondernemen ben je nog zoekend. Je grijpt elke klus met beide handen aan en past jouw diensten aan, aan de klant. Je bent op zoek naar jouw ideale klant en hoe je deze het beste kunt bereiken. Als je dit eenmaal hebt ontdekt, vindt er als het ware een transitie plaats. Klanten komen naar jou toe en voor je het weet komt er zoveel op je af dat je echt keuzes moet gaan maken.

Meer bereiken door minder te doen

Allereerst, gefeliciteerd! Want als jij met jouw bedrijf op dit punt bent aanbeland is het zeker tijd voor een feestje. Daarna is het tijd om te kijken naar wat jouw specialisatie is. Neem jouw diensten eens goed onder de loep en probeer het grotere plaatje voor je te zien: ‘waar word ik echt gelukkig van?’ en ‘met welke diensten kan ik mijn bedrijf op de lange termijn laten groeien?’ Door meer focus in jouw bedrijf aan te brengen, word je ook beter gevonden door jouw ideale klant. Jij bent immers de expert op dit gebied. Klinkt goed toch?

Dat betekent overigens niet dat als jij als fotograaf de focus legt op bijvoorbeeld bruids- en engagementshoots, dat je in de toekomst nooit meer een zakelijk portret zal schieten. Je hoeft niet iets voor altijd af te zweren, maar nu kies je voor een andere focus. En als je die strategie over een tijd herziet en meer zakelijke portretten – of een andere dienst – wilt doen, dan ben je daar natuurlijk helemaal vrij in!

Focus zorgt voor tevreden klanten

Een ander voordeel van kill your darlings is dat je nu meer tijd, aandacht en liefde hebt voor de specialisatie die je kiest. Je doet namelijk niet 10 dingen een beetje, maar 1 ding met de volle 100%. Hierdoor zullen de klanten die heel bewust voor jou kiezen onwijs tevreden zijn met de door jou geleverde diensten. En bovendien hoe meer aandacht jij iets geeft, hoe sneller het groeit. Meer focus betekent dus ook meer en sneller groeien met jouw bedrijf!

Nee leren zeggen

Misschien ben je er heel goed in, misschien kun je er nog wel stappen in maken. Hoe dan ook.. De enige manier om meer focus in je bedrijf aan te brengen en je te richten op jouw specialisatie is door ‘nee’ te leren zeggen. En dan niet: ‘nee, maar ..’ of ‘nou misschien, liever niet’. Echt ‘NEE’, ook tegen zaken die waardevol of leuk zijn. Geen zorgen, we verwachten niet dat je daar in één dag expert in bent, dit is een proces waarin jij je continu zal moeten ontwikkelen. Tim Ferris heeft daar een hele interessante podcast over die je misschien wel op weg kan helpen.

Vragen die je kunnen helpen met het maken van de juiste keuze

  • Wat gaat dit project of deze klus mij opleveren? Dit kun je financieel bekijken, maar ook: goodwill creëren, uitbreiding van je netwerk en voldoening zijn goede factoren hiervoor.
  • Is dit iets dat écht past bij mijn missie en visie?
  • Heb ik tijd voor dit project? En kijk hierbij écht kritisch naar je agenda. Zit je een bepaalde periode erg vol of lijkt je agenda leeg maar is deze dat eigenlijk niet?
  • Is dit een unieke – once in a lifetime – kans of komt er vast nog een soortgelijke kans op een later moment?

Uitbesteden, ook een optie?

Ohja en mocht je nu denken: waar is uitbesteden dan in dit verhaal? Kan ik niet wél alles doen, maar taken of delen van mijn bedrijf uitbesteden? YES! Dat kan zeker en daar zijn we ook een groot voorstander van. Houd er dan wel rekening mee dat uitbesteden of het aansturen van een team ook weer tijd en energie kost. Zeker in het begin. Doe het daarom bijvoorbeeld gefaseerd. Dat scheelt een hoop chaos en zorgen in je hoofd, waardoor jij je echt kunt focussen op de groei van jouw bedrijf.

Een heel verhaal, maar hopelijk begrijp je de kracht van kill your darlings. Denk ook vooral terug aan dit artikel als je een moeilijke keus moet maken. Want geloof mij, het gaat je echt helpen! Dus print het uit, sla het op of allebei. En onthoud: blijf altijd bij je missie, focus en specialisatie!
PS: nog véél meer leren over dit soort onderwerpen én meer duidelijkheid en focus krijgen binnen jouw bedrijf? Bekijk dan zeker eens ons online programma: The Next Level.

Bewaar dit artikel op Pinterest

Breng meer focus en impact in je bedrijf door vaker ‘nee’ te zeggen. Maar hoe doe je dat? Wij geven je tips. #ondernemen #ondernemers #mindset #focus

The comments +

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Don't go!

Niks missen én allerlei fijne tips en motivatie berichtjes in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor onze VIP newsletter.

WITHOUT GETTING ON THE VIP LIST

SIGN ME UP!