Strategie

Innerlijke & Uiterlijke doelen

02/01/2018

The Confetti Collective is de plek waar wij je helpen om écht te kunnen gaan kiezen voor het bedrijf en leven waar jij van droomt. Om CEO te worden van je bedrijf en ultiem te genieten van het leven. Omdat elk moment telt. 

 TheBlog

CEO van je bedrijf & leven

Strategie

follow @confetticollectivenl

01

Ben jij klaar voor
'The Next Level'? 

Mindset

02

Kill your darlings: meer impact en focus door minder te doen

03

Wat is jouw missie
als ondernemer?
Now Trending

Vrijheid

Video's

Gastblogs

favoriete categorie

Ontdek je

Je denkt vast wel eens na over jouw doelen, over wat je wilt bereiken in je leven en binnen je onderneming. Helemaal rond deze tijd zul je je er waarschijnlijk bewust van zijn. Maar heb je ook al gehoord van ‘innerlijke’ en ‘uiterlijke’ doelen? Toen we druk bezig waren met het creëren van The Next Level  kwamen we de termen tegen, voor ons maken ze inmiddels een groot verschil in onze denkwijze én daarom delen we vandaag de theorie erachter graag met jullie.
Onze doelen zijn op te delen zijn in twee verschillende categorieën. De uiterlijke doelen, namelijk materiële zaken als een bepaalde omzet halen, in een mooi huis wonen en veel reizen. En de innerlijke oftewel immateriële doelen zoals: voldoende tijd voor familie, om 16:00 stoppen met werken of elke dag creatief bezig zijn.  Uiterlijke doelen zijn de grote strategische keuzes en plannen en innerlijke doelen hebben veel meer te maken met het creëren van gewoontes. Beide komen van nature voor in onze levens, maar in onze cultuur wordt er toch vaak vooral gefocust op de eerste categorie: de uiterlijke doelen.

When that finish line just keeps moving

Heb jij weleens lang naar een doel toegewerkt, maar dat toen je het eenmaal behaalde, je lang niet zo blij of opgelucht bleek te zijn als dat je had gehoopt? Of dat je allang weer een ander doel had bedacht waardoor deze niet meer belangrijk leek te zijn? We weten hoe het voelt! Misschien heb je dan wel teveel focus gelegd op de uiterlijke doelen.
Het is volkomen gezond om doelen te hebben in beide categorieën, en beide zijn dan ook zeker niet te categoriseren als goed of slecht. Het gaat er juist om dat je een mooie mix hebt van uiterlijke én innerlijke doelen. Een mooie mix van grote doelen waarvan je denkt dat ze jouw kwaliteit van leven aanzienlijk verhogen, maar ook een aantal kleinere doelen die je elke dag wilt behalen – waarvan misschien uiteindelijk blijkt dat ze nog wel veel meer invloed hebben op je leven.
Uit onderzoek blijkt dan ook dat mensen die zich (te) veel richten op uiterlijke doelen vaak ongelukkiger zijn dan diegene die meer bezig zijn met innerlijke doelen.
Daarbij draait het stellen van doelen niet alléén maar om het behalen ervan. Juist de weg erheen kan zo mooi zijn. En zelfs als je een doel niet haalt zullen er ongetwijfeld mooie dingen ontstaan zijn in het proces ernaartoe.

Doe jezelf een belofte

Zou jij jezelf vandaag een belofte willen doen? We hopen dat je aan de hand van dit blog (beter) begrijpt waarom het stellen (en behalen) van alleen uiterlijke doelen niet voldoende is. Dat het juist ook gaat om die innerlijke doelen, waardoor jij echt kan doen waar je gelukkig van word, elke dag weer. Dat niet alleen het resultaat belangrijk is maar ook de weg ernaartoe.
Open een nieuw mailtje binnen je mailprogramma en schrijf bij ‘aan’ je eigen mailadres. Een mail naar jezelf? Ja echt!  Maar voordat je op verzenden klikt typ je er nog iets bij: jij gaat jezelf een belofte doen. Jezelf een innerlijk doel stellen voor de komende tijd. Voor de komende weken, maanden of jaren; aan jouw de keus. Geef jezelf even 5 minuutjes om na te denken over het volgende: welk innerlijk doel gaat écht bijdragen aan een nog mooier leven. Wat kan ik veranderen om met nog meer passie en plezier aan de slag te gaan met mijn onderneming?
Laat het mailtje daarna even voor wat het is, denk er nog even over na en besluit daarna, als dit het juiste doel voor jou is, hier het aankomende jaar tijd en energie in te steken. Hang de belofte desnoods aan je muur op kantoor, of maak er een bureaublad achtergrond van. Maar onthoud: jij kan dit én: jij bent het waard! Wij staan achter je.

Verder lezen?

Lees hier het volledige psychologische onderzoek van Edward L. Deci & Richard M. Ryan.
Het Bedrock boek‘ en ‘Nooit meer te druk’ behandelen niet precies deze theorie maar geven wel allerlei handvaten om gewoontes te creëren / om te gaan met dagelijkse prikkels.

The comments +

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Don't go!

Niks missen én allerlei fijne tips en motivatie berichtjes in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor onze VIP newsletter.

WITHOUT GETTING ON THE VIP LIST

SIGN ME UP!