Gastblog

Hoe zet je storytelling in binnen je marketing?

08/03/2018

The Confetti Collective is de plek waar wij je helpen om écht te kunnen gaan kiezen voor het bedrijf en leven waar jij van droomt. Om CEO te worden van je bedrijf en ultiem te genieten van het leven. Omdat elk moment telt. 

 TheBlog

CEO van je bedrijf & leven

Strategie

follow @confetticollectivenl

01

Ben jij klaar voor
'The Next Level'? 

Mindset

02

Kill your darlings: meer impact en focus door minder te doen

03

Wat is jouw missie
als ondernemer?
Now Trending

Vrijheid

Video's

Gastblogs

favoriete categorie

Ontdek je

Als mens en ondernemer kun je niet zonder taal. Of je nu een blog schrijft , een offerte maakt of een caption op Insta bedenkt: het zijn woorden die een boodschap overbrengen. En hoewel we allemaal Nederlands op school hebben gehad, blijkt ‘schrijven’ in de praktijk toch vaak een stuk lastiger. Worstel jij weleens met je woorden? Vind je het lastig om je boodschap consistent over te brengen? Lees dan zeker even verder, want ik vertel je in dit blog hoe de kracht van verhalen je daarbij kan helpen.

 

Verhalen werken

Dat ‘storytelling’ werkt, heb je misschien weleens vaker gehoord. Dat klopt. Want vrijwel alles wat je ooit onthouden hebt, is afkomstig uit een verhaal. Verhalen voegen emotie toe aan feiten, en zijn zo gemakkelijker te onthouden. Verhalen zorgen ervoor dat informatie logisch wordt verwerkt en beter te begrijpen is. Als je nu denkt: “supergoed idee, ik ga storytelling gebruiken binnen mijn marketing!”, lees dan even verder. Want hoewel het de marketing van jouw bedrijf is, gaat het verhaal niet over jou.

 

Het klassieke verhaal

Vrijwel ieder verhaal heeft dezelfde opbouw. Er is een heldin en ze heeft een probleem. Ze heeft geen idee hoe ze het aan moet pakken. Ze weet alleen wat haar doel is. Dan ontmoet ze een ‘gids’. Hij of zij helpt haar het probleem op te lossen. De gids is degene haar een plan geeft, maar ook het vertrouwen dat het goed komt. Door het plan van de gids te volgen, bereikt de heldin aan het eind van het verhaal haar doel. Happy end!

Als voorbeeld neem ik even The Hunger Games: Katniss moet meedoen aan de Hunger Games. Dat betekent dat ze móet winnen om te overleven. Ze heeft geen idee hoe ze dit aan moet pakken, ze weet alleen dat ze een probleem heeft (ze kan niet onder de Games uit) en wat haar doel is (winnen en daarmee overleven). Dan ontmoet ze Haymitch. Hij heeft als één van de weinige de Games een keer gewonnen, en loodst haar door de voorbereidingen heen. Hij vertelt haar wat ze moet doen en welke stappen ze moet nemen om tot een zo goed mogelijk eindresultaat te komen.

 

Je klant is de heldin, jij bent haar gids

Je potentiële klant heeft een probleem. Ze is gefrustreerd. Als ze dan op je website komt, wil ze niet weten hoe jij bent begonnen met je bedrijf en wat de eigenschappen van de diensten zijn die je aanbiedt. Ze wil geholpen worden. Zíj speelt de hoofdrol in het verhaal.

En jij dan? Aan jou de eer om je klant te laten zien dat je haar probleem kunt oplossen. Dat ze bij jou op de juiste plek is. Dat jij degene bent die dit probleem al vaker met succes heeft aangepakt. Jij hebt een goed plan om haar te helpen. Dát is het verhaal wat je wilt vertellen op je website.

Dus als je de volgende keer een e-mail of social post schrijft, houd dit dan in gedachten. Je klant is Katniss, jij bent Haymitch. Je speelt niet de hoofdrol, maar bent wel van cruciaal belang om je klant naar haar gewenste eindresultaat te krijgen.

Bedenk bij álles wat je schrijft: wat heeft mijn potentiële klant hieraan? Laat dit zien hoe dit haar probleem kan oplossen?Wordt het duidelijk dat ik degene ben die haar daarbij kan helpen?

 

Meer weten?

Lees dan het boek Building a StoryBrand. Hierin staat nog veel meer uitgelegd over hoe je storytelling-technieken kunt inzetten voor een overtuigende boodschap. Het boek geeft zowel heel veel voorbeelden als praktische tips. Absoluut de moeite waard!

The comments +

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Don't go!

Niks missen én allerlei fijne tips en motivatie berichtjes in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor onze VIP newsletter.

WITHOUT GETTING ON THE VIP LIST

SIGN ME UP!