Burn-Out als ondernemer | Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers
Burn-Out als ondernemer | Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers
Hoe je een Burn-out kan voorkomen als ondernemer

05/10/2017

Welkom bij The Confetti Collective. Ik ben Cynthia en ik help je om te ondernemen vanuit een goede basis & je bedrijf onweerstaanbaar te maken voor jouw ideale klant. Zodat jij het bedrijf en leven kunt creëren waar je van droomt. Omdat elk moment telt. 

follow @confetticollectivenl
Stress, overprikkeling en drukte vliegen ons constant om de oren en daarom is het ook niet zo gek dat overspanning en burn-out steeds meer voorkomt. Misschien denk je wel, “Nou, ik heb mijn eigen dreambusiness en ik doe waar ik echt van hou en leef mijn droom, dus dat overkomt mij niet!” Well, think again. Als je niet goed let op gezondheid en stressniveau, ben je er misschien wel dichterbij dan je zou verwachten!
 

Het dilemma van het moderne leven

 
We leven in een wereld waar de externe vraag van aandacht en verplichtingen groter is dan de interne capaciteit om te leveren en daardoor worden we steeds ongevoelig voor wat we echt nodig hebben. We ontkomen bijna niet aan het moderne leven waarin we in een non-stop flow van informatie overload, stress en constante verandering en groei zitten. Als Girlboss zit kom je al helemaal snel in het diepe water te zitten, want alles moet beter, groter, meer, sneller & mooier.
Leuk allemaal natuurlijk, om te blijven vernieuwen in je toffe business, en je dromen en passie waar te maken zodat je er fulltime van kan leven. Ik doe er net zo hard aan mee! Maar ons klierenstelsel en zenuwstelsel is helemaal nog niet geëvolueerd om dit de hele tijd aan te kunnen en alles goed te kunnen verwerken. En als we intern niet de capaciteit en energie hebben, gaan we het steeds meer buiten onszelf zoeken met dingen zoals comfort-food, energie dranken, pillen, binge-watching, te weinig slapen, te veel luieren en tijd winnen door niet meer te bewegen. Heerlijk om te doen, maar uiteindelijk alleen maar belastend voor ons systeem.
 
Wat gebeurt er wanneer je constante druk en stress hebt, en dat probeert te onderdrukken met korte- termijn pleisters die eigenlijk alleen maar meer vragen van je gezondheid? Extreme vermoeidheid, neerslachtigheid en irritatie. En daarna overspannen zijn. En daarna burn-out. Oeps. Niet heel goed voor je dreambizz.
 

Wat betekent burn-out eigenlijk?

 
Vat het maar HEEL letterlijk op – je bent opgebrand. Je zenuwstelsel (systeem van elektrische signalen die alles in je lichaam regelt) is gefrituurd. Er heeft teveel elektrische spanning gestaan op de leidingen en nu functioneren ze niet meer goed. Signalen zijn niet meer duidelijk en hierdoor kan je niet meer goed en diep ontspannen en slapen, je emoties zijn all- over the place, je concentratie vermogen is nihil, futloosheid is de nieuwe standaard, en je zelfvertrouwen is moeilijk te vinden. Shit, niet echt handig met de naderende deadline van dat leuke project.
Naast een aangetaste zenuwstelsel functioneert je klierenstelsel ook niet meer lekker. Je klieren, die zorgen voor het reguleren van hormonen, zijn overbelast en de ‘play-knop’ blijft haperen waardoor ze constant stresshormonen blijven aanmaken. Dus ook al ben je niet in een situatie die stressvol is, ervaart je lichaam altijd stress.
 
Klinkt best heftig toch? Yep.
 

Maar je kan er ook van herstellen en het voorkomen! Hoe dan? Begin met deze kleine stapjes:

 
–  Verminder onnodige impulsen en stimulatie. Dat betekent minder social media, tv, drukte, telefoon, computer, etc. Tenminste een of meer uur per dag zonder!
–  Beweeg meer, veel meer. Niks is fijner om een leeg hoofd te krijgen dan een lange wandeling, of al je frustratie eruit werken met een goede work-out.
–  Stop met belastende voeding. Did you know: suiker, cafeïne, geraffineerde vetten, etc. creëren meer stress voor je systeem! Eet om je lichaam te voorzien van een hoge dosis vitamines, mineralen en goede vetten zodat je organen de stresshormonen kunnen afbreken in je bloed.
–  Start met stressverlagende gewoontes. Neem elke dag de tijd om te verbinden met jezelf en je lichaam met bijvoorbeeld yoga, meditatie, ademhalingsoefeningen en zelf-massages.
–  Neem minstens een dag per week vrij. Maar echt, helemaal vrij. Als Girlboss is het moeilijk om een dag helemaal niet aan je business te denken, maar het is zo belangrijk om regelmatig op te laden en re-setten. Your business will thank you!
– Als je het idee hebt dat je er echt helemaal doorheen zit en een burn-out hebt, is het belangrijkste dat je het ook aan je omgeving laat weten. Zoek hulp en steun en wees ook helemaal niet beschaamd om naar de huisarts of een coach te gaan. Niks is belangrijker dan je gezondheid. En als Girlboss is je gezondheid ook direct gelinkt aan je business, dus je mag er net zo hard aan werken als je aan je werk werkt 🙂

 

The comments +

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *