Marketing & Branding

De 2018 Facebook updates uitgelegd: wat verandert er voor ondernemers?

29/01/2018

The Confetti Collective is de plek waar wij je helpen om écht te kunnen gaan kiezen voor het bedrijf en leven waar jij van droomt. Om CEO te worden van je bedrijf en ultiem te genieten van het leven. Omdat elk moment telt. 

 TheBlog

CEO van je bedrijf & leven

Strategie

follow @confetticollectivenl

01

Ben jij klaar voor
'The Next Level'? 

Mindset

02

Kill your darlings: meer impact en focus door minder te doen

03

Wat is jouw missie
als ondernemer?
Now Trending

Vrijheid

Video's

Gastblogs

favoriete categorie

Ontdek je

Als ondernemer met een Facebook pagina wordt je er momenteel mee doodgegooid: Facebook rolt begin dit jaar een paar grote updates uit die het moeilijker gaan maken voor bedrijven om zichtbaar te zijn bij hun (potentiële) klanten. En hoewel we je in deze post graag hadden verteld dat het allemaal wel meevalt, is dat helaas niet het geval. Er gaat waarschijnlijk best wel wat veranderen en het wordt moeilijker goed zichtbaar te zijn op Facebook. Niet onmogelijk, wel moeilijker. Wat er allemaal gaat gebeuren? We vertellen je graag wat wij tot nu toe weten.

Waarom gaat Facebook grote veranderingen doorvoeren?

Wie kan deze vraag beter beantwoorden dan Facebook zelf? In dit filmpje vertellen een aantal medewerkers, die betrokken zijn bij de updates, hoe het zit. Uiteindelijk komt het er op neer dat interacties tussen personen op Facebook ‘belangrijker’ worden dan interacties tussen personen en pagina’s. Waardoor posts van pagina’s minder snel in de feed terechtkomen van een persoon.

News Feed FYI: Bringing People Closer Together

Posted by Facebook on Thursday, January 11, 2018

 
Oftewel: Als je Facebook nog wilt inzetten zul je harder moeten gaan werken voor bereik en engagement via je bedrijfspagina. Na de update zul je hoogstwaarschijnlijk een mindering van je organisch bereik zien, zeker als er niet veel op je posts wordt gereageerd. Maar er zijn zeker dingen die je kunt doen om Facebook interessant te houden als marketing platform én dingen die je niet moet doen om te voorkomen dat je posts wegzakken in het algoritme.

Wat je als bedrijfspagina vooral niet moet doen (na de nieuwe Facebook update)

  • Gebruik maken van vote baiting, react baiting, share baiting, tag baiting en comment baiting. Oftewel: het inzetten van Facebook functies op manieren zoals ze niet bedoeld zijn. Denk aan posts waarbij gevraagd wordt om een hartje, like of bepaalde emoticon te plaatsen als ‘stem’ voor een bepaald antwoord op de vraag die gesteld wordt en like & share winacties. De algoritme update is vooral bedoeld om de voorkeur te geven aan kwalitatief goede posts die op een eerlijke, organische manier interactie oproepen.
  • Vragen stellen / posts plaatsen die een kort antwoord of comment oproepen. Het algoritme kijkt ook naar de waarde en lengte van comments die gegeven worden.

Good practices op Facebook: nu én na alle updates

  • Integreer organisch bereik en posts met Facebook advertising. De prijzen van Facebook ads kunnen gaan stijgen door de update maar het blijft een sterke, gerichte manier van adverteren wanneer je het juist inzet.
  • Produceer content die veel (en waardevolle) interactie oproept.
  • Maak meer gebruik van Facebook live. Vooropgenomen video’s doen het nu nog goed maar worden ook ‘minder waard’ na de update.
  • Vraag je volgers om (als ze jouw content écht niet willen missen) op jouw pagina de optie ‘als eerste weergeven’ onder de knop ‘volgend’ aan te vinken.
  • Kijk naar de cijfers: met een business.facebook (Business manager) account heb je meer inzicht wie jouw volgers zijn en op welke tijden ze online zijn. Gebruik deze kennis in jouw voordeel!
  • Maak gebruik van Facebook groepen en zet deze strategisch in voor jouw bedrijf. Er is namelijk een grote kans dat activiteit binnen Facebook groepen wél organisch goed te zien blijft in je feed.
  • Creëer killer content en zorg dat jouw volgers, jouw potentiële klanten jouw posts en informatie echt niet willen missen. Zodat ze ook al zien ze je minder voorbij komen, regelmatig een kijkje nemen op je Facebook pagina.

 
Dat was het voor nu! Zodra we meer weten of de update is uitgerold proberen we jullie natuurlijk zo goed mogelijk te informeren en te helpen om Facebook alsnog goed in te kunnen zetten voor je bedrijf. PS: Op zoek naar een manier van online marketing waarbij je niet afhankelijk bent van een algoritme? Ons advies: zet vol in op e-mailmarketing.
 
Bronnen:
Facebook.com
blog.hootsuite.com/facebook-algorithm-change-2018/
www.reshiftmedia.com/how-businesses-can-benefit-from-facebook-algorithm-change-2018/
 

The comments +

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Don't go!

Niks missen én allerlei fijne tips en motivatie berichtjes in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor onze VIP newsletter.

WITHOUT GETTING ON THE VIP LIST

SIGN ME UP!