The Confetti Collective is de plek waar wij je helpen om op te vallen in je markt, door het neerzetten van een sterke branding en online marketing strategie. Zodat jij het bedrijf en leven kunt creëren waar je van droomt. Omdat elk moment telt. 

 TheBlog

follow @confetticollectivenl

01

Weten wat je moet posten op Instagram als ondernemer

02

Vind jij het lastig om (de juiste) klanten aan te trekken?

03

In één uur per week, al jouw social media content inplannen
You might like this

Download nu

meld je nu aan

Gratis webinar: Meer klanten krijgen via instagram

gratis webinar
nieuw e-book

Het woord marketingplan, of marketingstrategie roept bij veel ondernemers een bepaalde weerstand op. Weerstand om er over na te denken, er aan te beginnen en om door te zetten. Want hoewel we allemaal wel weten dat marketing belangrijk is, en je je vast ook kunt voorstellen dat werken vanuit een strategie heel veel rust en richting kan geven, blijft het toch een wat vaag begrip. Want wat is een marketingstrategie nu precies? Wat kun je ermee? Waarom is het belangrijk? En hoe vorm je een marketingstrategie?

Wat is een marketingplan?

Laten we bij het begin beginnen: wat is een marketingstrategie eigenlijk? Stel deze vraag aan tien mensen, en je krijgt waarschijnlijk tien verschillende antwoorden. Wijzelf houden dit soort dingen graag simpel. Een marketingplan is een plan rondom de marketing van een bepaald product of dienst. Een marketingplan kan gelden voor een langere periode zoals een jaar of zelfs langer, maar je kunt ook een plan vormen voor een korte periode of rondom een lancering.

Wanneer je dus (extra) behoefte hebt aan focus, aan een duidelijke richting en een plan dat goed uitgedacht is, is dit het juiste moment om een marketingplan op te gaan stellen. Die maak je in een format waarop jij dat zelf fijn vindt, maar bevat volgens ons minimaal:

  1. Een omschrijving van de WHY: de reden waarom dit product / deze dienst er is. Waarom jij doet wat je doet / waarom jij dit aanbiedt.
  2. Een omschrijving van de doelgroep en / of ideale klant van dit product of deze dienst.
  3. Het doel dat je hebt met dit marketingplan.
  4. De strategie.
  5. En de tactieken, uitgewerkt tot in detail.

We nemen ze kort met je door zodat jij alle kennis in huis hebt om nu écht een sterk marketingplan op te stellen. PS: de laatste drie punten komen uit het boek (en hoofd) van Seth Godin: ’This is marketing’.

Stap 1: formuleer jouw WHY

De lijst hierboven is voor ons chronologisch. Dit is de volgorde waarin wij aan de slag gaan wanneer we een marketingplan vormen. We gaan er in deze blog even vanuit dat je weleens hebt nagedacht over de ‘Why’ van je bedrijf. Mocht je dat nog nooit hebben gedaan, check even deze TED talk van Simon Sinek. Een Why kun je vormen voor je hele bedrijf, maar het is goed om per product / dienst of marketingcampagne nog eens te kijken of je deze ergens kunt aanscherpen voor dit specifieke doel.

Een sterk marketingplan schrijven in vijf stappen

Stap 2: omschrijf jouw doelgroep en / of ideale klant.

Wanneer je dat hebt gedaan kun je jouw doelgroep en ideale klant gaan omschrijven. Ook hier geldt weer hetzelfde principe als bij de stap hierboven: check of dit de algemene ideale klant van jouw bedrijf moet zijn, of dat er nuances zijn die je aan wilt brengen. Zo kan het zijn dat een ideale klant van jou op een bepaald punt in zijn of haar leven product 1 nodig heeft, en op een ander punt product 2. Wanneer je je daar bewust van bent kun je heel goed inspelen op de precieze behoefte van je klant en hen daarmee nóg beter helpen.

TIP: Sla deze twee stappen nooit over. Je hoeft ze echt niet tot in detail uit te schrijven, maar schrijf de antwoorden in ieder geval voor jezelf op. Al is het in 1 zin. Per marketingplan kan dit namelijk iets verschillen en die verschillen kunnen cruciaal zijn voor de rest van je aanpak.

Stap 3: schrijf het doel van dit marketingplan uit.

Een marketingplan kun je met verschillende doelen schrijven. En het is dan ook goed dit doel voor jezelf uit te schrijven om je daar steeds aan te kunnen herinneren, en op terug te vallen bij het maken van andere keuzes. Probeer het doel zo goed mogelijk uit te werken. Voorbeelden zijn:

Mijn verkopen van product A in 2020 met 30% verhogen, ten opzichte van 2019 of: … keer product A verkopen in de maand oktober.

Maar het kan ook zijn: meer ideale klanten aantrekken voor dienst A dan ik nu doe, zodat ik met meer energie mijn werk kan doen en als gevolg daarvan ook weer klanten aantrek vanuit hun netwerk.

Dingen die je je kunt afvragen om tot je doel te komen zijn: wat wil je veranderen? En welke meetbare acties / gebeurtenissen moeten er plaatsvinden om te weten dat je jouw doel hebt behaalt?

Stap 4: vorm jouw strategie

De strategie is over het algemeen de moeilijkste stap. Maar laat dit je niet tegenhouden, want het is wel een hele belangrijke stap. Je strategie is de manier waarop jij jouw doel gaat behalen, in enkele zinnen. Het is de overkoepelende richting die je inslaat om zichtbaar te zijn bij de juiste mensen en je doel te bewerkstelligen.

Voorbeelden van strategieën zijn:

  • Mijn naamsbekendheid flink uitbreiden, daardoor meer bezoekers krijgen op mijn website en aandacht creëren rondom mijn nieuwe dienst.
  • Mijn huidige klanten de komende tijd extra waarde geven, waardoor ze meer betrokken zijn en ze daarna vervolgens kennis laten maken met mijn nieuwe product dat perfect past bij hun behoefte.
  • Inspelen op een nieuwe trend en daardoor een hoop nieuwe klanten verwelkomen.


Stap 5: Bedenk de tactieken om jouw strategie en uiteindelijk doel mee te behalen.

This is where the fun starts. Vinden wij dan hè. Nu is namelijk het moment om je creativiteit (nog meer) de vrije loop te laten. Tactieken zijn de manieren waarop jij jouw strategie gaat behalen, en daarmee natuurlijk ook het doel. Hier wordt je plan heel concreet. Voorbeelden van tactieken zijn:

  • Elke dag posten op Instagram, waarbij ik content ga delen binnen de 6 thema’s: …..
  • Ik ga elke week een blog online zetten dat leidt naar een gratis e-book, en dat leidt uiteindelijk naar mijn aanbod. De blogpost titels zijn: ….
  • Ik zorg voor een ijzersterke (landings)pagina op mijn website rondom deze dienst zodat iedereen die er op komt en mijn ideale klant is zich aangesproken voelt en actie zal ondernemen.
  • Ik ga het product (her)lanceren en geef daarbij een bonus weg ter waarde van …. De bonus is een e-book waarin ik mensen help met ….
  • Voor het evenement dat ik wil marketen hanteer ik een early bird prijs die verloopt op ….

Van deze tactieken kun je dus echt een lijstje maken. Houd het natuurlijk haalbaar en plan het goed in, maar je kunt best een aantal verschillende tactieken inzetten om je doel te behalen. Zo kunnen de sterke landingspagina, de Instagram posts en de blogs uit bovenstaand lijstje heel goed samenwerken om een effectieve marketingstrategie te vormen.

Tot slot

Nu je de stappen heb doorlopen, heb je in de basis jouw marketingplan staan. Nu is het aan jou om het te gaan DOEN. Want we kunnen je nog zoveel kennis meegeven, uiteindelijk draait het om actie ondernemen. Stel het maken van een marketingplan dus niet langer uit, maar stel het op, en plan de taken in om het tot uitvoering te brengen. Trust us: het gaat het waard zijn!

Word jij ook een ondernemer met een langetermijnvisie?

Wil jij nog beter leren hoe je onderneemt vanuit een strategie? Wil jij ondernemen vanuit hoe jíj jouw leven voor ogen hebt en je bedrijf leiden op een effectieve en waardevolle manier?

Met ons programma The Next Level helpen wij jou om in 8 weken jouw bedrijf vanuit nieuwe ogen te bekijken en aan de slag te gaan om vanaf nu je bedrijf in te richten op een manier die ervoor gaat zorgen dat je bedrijf ondersteunend is voor het leven dat jij graag wilt leven. Inclusief een complete strategie hóe jij dit kunt bereiken.

21 oktober start er een nieuwe groepseditie, waarin we het programma met maximaal 30 ondernemers samen doorlopen. Aan de hand van werk dat je thuis individueel thuis doet, een actieve community met gelijkgestemden, online calls én een hele waardevolle live dag. Klik hier om er meer over te lezen en je aan te melden.

The comments +

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *