Strategie

De waarde van het 'Educate your client' concept

29/05/2018

The Confetti Collective is de plek waar wij je helpen om écht te kunnen gaan kiezen voor het bedrijf en leven waar jij van droomt. Om CEO te worden van je bedrijf en ultiem te genieten van het leven. Omdat elk moment telt. 

 TheBlog

CEO van je bedrijf & leven

Strategie

follow @confetticollectivenl

01

Ben jij klaar voor
'The Next Level'? 

Mindset

02

Kill your darlings: meer impact en focus door minder te doen

03

Wat is jouw missie
als ondernemer?
Now Trending

Vrijheid

Video's

Gastblogs

favoriete categorie

Ontdek je

Krijg je vaak dezelfde vragen van klanten? Of gebeurt het weleens dat een (potentiële) klant iets doet of zegt waarvan jij denkt: ‘niet weer diezelfde actie of opmerking’… Heb je het weleens met collega’s of anderen binnen jouw branche over bepaalde vooroordelen of veelvoorkomende situaties die niet altijd even positief zijn? We’ve all been there.  En soms even zeuren moet ook gewoon kunnen. Maar vandaag willen we je vragen even kritisch te kijken naar deze zaken. Kun je ze je klant eigenlijk wel kwalijk nemen? Of komt een bepaalde vraag of situatie misschien echt te vaak voor? Is het iets dat jij had kunnen en willen voorkomen?
Kortom: is het iets dat je kunt ‘oplossen’ door het educate your client concept?

Educate your client gaat over het opvoeden van je klanten. Waarvan we ons kunnen voorstellen dat het in eerste instantie een beetje gek klinkt. Maar zie het zo: jij nodigt een klant uit in jouw wereld. Jij bent de specialist en jij bent daarom degene die ze moet onderwijzen over bepaalde dingen. Want als jij wilt dat klanten bepaalde dingen vooraf regelen, uitzoeken, of zich simpelweg ergens op moeten instellen, dan zul je ze dit moeten vertellen.  Als jij je klanten vooraf vertelt waar ze op moeten letten, dan zullen ze 9 van de 10 keer naar je luisteren en je advies ter harte nemen. Het zorgt ervoor dat jij je werk beter kunt doen, maar ook dat klanten met een nog veel beter gevoel bij jou afnemen. Het versterkt je expertpositie en zorgt ervoor dat je klanten jou niet snel meer zullen vergeten.

Je wilt dus dat je klant alle kennis in huis heeft om optimaal gebruik te kunnen maken van jouw product of dienst. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Bloomon die bij de eerste bos bloemen die je bestelt een uitgebreide uitleg stuurt over hoe je de bloemen schikt & hoe je ze verzorgt. (Want: anders ziet jouw bos bloemen er heel anders uit dan op de reclame, of wordt al snel slecht – waardoor je minder tevreden zult zijn met de dienst).
  • Apple die allerlei gratis workshops organiseert bij de Apple store, om te leren omgaan met je nieuw gekochte iPad of iPhone.
  • De Levi’s medewerker die je in de winkel vertelt hoe vaak en hoe je de broek precies moet wassen zodat deze zo lang mogelijk mee gaat en mooi blijft.
  • Een website designer die je precies vertelt hoe je een moodboard voor je website maakt. Zodat alle keuzes bewust en met de juiste redenen gemaakt worden, en er sneller toegewerkt kan worden naar het eindresultaat waar de klant naar op zoek is.
  • Een fotograaf die kledingtips stuurt voor een fotoshoot, zodat het eindbeeld vele malen mooier is dan wanneer mensen ‘foute’ kledingkeuzes zouden maken die minder goed overkomen op beeld.

 

Zo schik je een small bos

Posted by Bloomon on Monday, May 7, 2018

 

Don’t market to your customers, educate them instead – William Craig, for Forbes

Bovendien is ‘educate your client’ een hele sterke manier om potentiële klanten aan je merk te verbinden en aan hen te verkopen. Pure reclame kan mensen vaak gestolen worden, maar wanneer ze iets van waarde ontvangen (in dit geval kennis) zijn ze al snel fan. Hoe tof is het dus, om op deze manier klanten aan te trekken. Om ze iets van waarde mee te geven, waar zij van profiteren, maar jij ook wanneer ze iets bij je afnemen. Ze zijn dan al (gedeeltelijk) voorbereid en klaar voor jouw product of dienst!
Wanneer je dit concept goed inzet en de juiste kennis op het juiste moment deelt zorgt het voor meer (ideale) klanten, een hogere omzet (want: meer klanten maar ook meer kansen voor upsells) en een hogere klanttevredenheid. Wat dan weer zorgt voor meer klanten, you get the point.

Aan de slag met ‘Educate your Client’

Vragen die jij jezelf kunt stellen om te kijken wat jij kunt doen qua het delen van kennis met je klanten zijn:

  • Welke vraag krijg je vaak van (potentiële) klanten en in welk stadium van jullie samenwerking. (Zorg dan dus dat je het antwoord daartoe / die kennis al daar vóór deelt.
  •  Wie is jouw ideale klant? en hoe zit het met zijn of haar kennis wat betreft jouw product of dienst? (Tip: heb je hier eigenlijk geen idee van? Ga dan eens in gesprek met een ideale klant en vraag het hem of haar.)
  • Zijn er bepaalde complimenten die je vaak krijgt en waar je heel blij van wordt? Centreren deze zich rondom een bepaald onderwerp of een bepaalde eigenschap die jij hebt? Kun je dat misschien verder uitbouwen of benadrukken?
  • Heb je weleens een klacht gekregen? En was die te voorkomen door het delen van de juiste kennis op het juiste moment?
  • Zijn er bepaalde vooroordelen over jouw dienst die je weg zou willen nemen?
  • Over welk onderdeel van je bedrijf kun jij uren vertellen? En is dit iets dat interessant is om te delen met je klanten?

Een aantal voorbeelden hoe je die kennis met je klanten kunt gaan delen:

  • Bloggen is een perfecte manier om je klant de juiste kennis mee te geven én jouw expertpositie te versterken: een manier van kennis delen die enorm bijdraagt aan je branding en marketing.
  • Ditzelfde zou je natuurlijk ook kunnen doen met audio in de vorm van een podcast, of door het opnemen en delen van video’s.
  • Maak instructievideo’s (zoals Bloomon).
  • Doe live Q&A’s op Facebook & Instagram
  • Plaats en FAQ op je website (met écht interessante vragen)
  • Breng kennis over tijdens een kennismakingsgesprek of via de mail. Let op dat je dit behapbaar maakt en dat wanneer je mondeling informatie deelt, je deze daarna ook nog op de mail zet ter herinnering.
  • Maak een uitgebreide informatiebrochure die je kunt versturen bij aanvragen, en eventueel ook een of meerdere die je verstuurd tijdens het aankoopproces of dienstafname.

Hoe zit dat bij jou? Doe je al (genoeg) aan het delen van kennis / het ‘Educate your client’ concept? Of moet je er nog mee beginnen / zie je ruimte voor verbetering? We hopen dat je naar aanleiding van dit blog wat extra houvast en inspiratie hebt gekregen om er mee aan de slag te gaan!
Vragen? Stel ze gerust in de comments – we beantwoorden ze met liefde!
 

The comments +

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Don't go!

Niks missen én allerlei fijne tips en motivatie berichtjes in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor onze VIP newsletter.

WITHOUT GETTING ON THE VIP LIST

SIGN ME UP!