Creatieve stappenplan | Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers
Creatieve stappenplan | Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers
Creatief stappenplan voor het ontwerpen van je eigen website

14/02/2017

Welkom bij The Confetti Collective. Ik ben Cynthia en ik help je om te ondernemen vanuit een goede basis & je bedrijf onweerstaanbaar te maken voor jouw ideale klant. Zodat jij het bedrijf en leven kunt creëren waar je van droomt. Omdat elk moment telt. 

follow @confetticollectivenl

Het feest kan beginnen. Je gaat aan de slag met je website, maar waar moet je beginnen? Hoe zorg je voor de juiste content? En vooral: – hoe zorg je dat je de website af krijgt en niet weken blijft zitten met een website die nog niet volledig gevuld is?

Begin bij het begin

Een van de leukste dingen van aan de slag gaan met je website is het tot leven zien komen van je website. Een blanco blad dat je mag gaan vullen met je eigen werk en creativiteit. Een plekje op het web dat helemaal bij jou past. In deel 1 van deze serie vind je meer over de basis van je website en waar je jouw thema vandaan kunt halen. Maar nog vóór je hiermee aan de slag gaat, gaan we eerst nadenken over wat er eigenlijk op je website moet komen.

Maak een schematische opzet van je website

Pak een wit vel, notitieboek of open een nieuw document op je computer. Denk voor jezelf na over wat je wil laten zien. Schrijf alles op wat in je opkomt. Wat voor informatie moeten klanten kunnen vinden? Wat voor elementen wil je laten zien op je website? Wanneer je alles hebt opgeschreven ga je de informatie bundelen. Je hebt bijvoorbeeld op geschreven: “Kosten bruiloft, kosten fotoshoot, veel gestelde vragen.” Deze dingen kunnen gebundeld worden onder “informatie”. Op deze manier kun je het menu bepalen en heb je goed voor ogen wat terug moet komen in je thema en waar je de nadruk op wilt gaan leggen. Wat is de meest waardevolle informatie voor een klant? Wat wil jij graag comuniceren naar je klant? Een goed menu heeft maximaal 5-7 menu items als basis, zodat het overzichtelijk blijft. Mocht je er met 5-7 menu items niet uit komen, kan je ook gebruik maken van een dropdown menu. Zo blijft je hoofd menu overzichtelijk, maar kan je toch nog wat specifieker te werk gaan.

Het aanspreken van je ideale klant

Het is belangrijk om met je website gelijk een goed beeld neer te zetten van wie jij bent, de stijl die bij jou past en wie jou ideale klant is. Dit doe je door middel van foto’s, maar ook van de juiste tekst en elementen op de homepage. Zo kan een klant in binnen enkele seconde bepalen of ze verder willen kijken of dat jij de persoon bent die ze zoeken. Nu vraag je je misschien af waarom dat belangrijk is? In ons e-book over het vinden van je ideale klant bespreken we dit uitgebreid; we helpen we je in je zoektocht naar je ideale klant en leren je hoe je jouw klant kan bereiken en aanspreken.

Schrijf de teksten voor je website

Als je een beetje op mij lijkt sta je inmiddels waarschijnlijk te popelen om je thema te gaan uitzoeken en ermee aan de slag te gaan, maar nog heel even geduld. Om zo snel mogelijk en zo productief mogelijk met je website aan de slag te gaan is het beter om eerst de teksten te schrijven. Naar aanleiding van je menu en submenu dat je hiervoor hebt uitgeschreven met ga je de teksten schrijven. Voor sommige heerlijk om te doen, voor anderen lastiger, maar juist door de teksten alvast te schrijven maak je het jezelf straks een stuk makkelijker. Bedenk ook in welke taal je je website wilt of dat je meerdere talen wilt aanbieden.
 

Maak een moodboard

Het is tijd om een van de leukste onderdelen aan te gaan pakken. Het moodboard! We gaan beelden verzamelen van websites die je mooi vind: in het geheel of onderdelen ervan. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een geheim bord op pinterest aan te maken en hier alles te verzamelen wat je mooi vind. In eerste instantie mag je zoveel pinnen als je wilt.
Wanneer je het idee hebt dat je voldoende inspiratie hebt, open je je pinterest board en zal je zien dat er nog wel wat verschil in stijlen terug komen. Neem je pinterestboard kritisch door. Welke stijl springt er meerdere malen uit? Wat past bij elkaar? Waar wordt je écht blij van? Verwijder de beelden die er toch niet bij passen en probeer de aantal beelden terug te brengen naar zo’n 10 – 15 beelden, zodat je een duidelijk beeld hebt van wat je mooi vind en wat voor sfeer je wilt dat jouw website krijgt.

Kies een kleurenpalet

Voordat je aan de slag bent gegaan met je website heb je waarschijnlijk al een huisstijl laten ontwikkelen. De kleuren die daar uit zijn gekomen, zijn de basis voor je website. Heb je nog geen huisstijl of een kleurenpallet? Ontwikkel deze of ga opzoek naar iemand die dit voor je kan maken. Op die manier vormen je website en je huisstijl straks een mooi geheel.
 

Het beeld bij de tekst

Naast de teksten zijn foto’s natuurlijk van groot belang voor je website. Voorheen was ik vaak tijdens het ontwerpen nog foto’s aan het uitzoeken voor een bepaalde pagina. Om een half uur later weer op zoek te zijn naar een andere foto voor een ander onderdeel van de website. Niet echt productief. Ga er dus even goed voor zitten en spit al je foto’s door. Kopieer deze naar een aparte map met foto’s voor je website. Zo kun je deze wanneer je gaat ontwerpen in één keer op je website zetten en heb je ze een stuk sneller bij de hand.

Finally: het échte ontwerpen van je website

YES! Nu je het menu hebt samengesteld, de teksten hebt geschreven en je foto’s zijn uitgezocht begint het leukste onderdeel. Het inkleuren van jouw plekje op het web. Ga aan de hand van je menu en wensen die terug moeten komen, opzoek naar jouw ideale thema. Dat kan een gratis thema of een betaalde thema of systeem zijn. Uiteraard kan je ook opzoek gaan naar iemand die een website voor je kan bouwen of je kan helpen bij het verbouwen van een bepaald thema. De teksten zijn geschreven, de foto’s uitgezocht. Het is nu puur een kwestie van invullen en vormgeven en je website kan online!

Werk je graag met een duidelijk overzicht? Schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief en ontvang gratis het werkblad stappenplan voor je website. (ben je al ingeschreven? Laat toch je e-mailadres achter, we zorgen uiteraard dat je de nieuwsbrief niet 2 keer ontvangt!)
[rev_slider alias=”newsletter-website-checklist”]

Bewaar dit artikel op Pinterest

Je gaat aan de slag om zelf een website voor je bedrijf te maken. Maar waar moet je beginnen? Hoe zorg je voor de juiste content en hoe zorg je dat de website ook af komt. Lees het stappenplan met inspiratie en ideeen op de website . #websiite

The comments +

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *