Backpacken en ondernemen | Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers
Backpacken en ondernemen | Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers
Charlotte's verhaal #2: backpacken en ondernemen?

17/10/2017

Welkom bij The Confetti Collective. Ik ben Cynthia en ik help je om te ondernemen vanuit een goede basis & je bedrijf onweerstaanbaar te maken voor jouw ideale klant. Zodat jij het bedrijf en leven kunt creëren waar je van droomt. Omdat elk moment telt. 

follow @confetticollectivenl

Deel 1 van Charlotte haar verhaal lees je hier.
Nog niet heel lang geleden ben ik begonnen aan het waarmaken van mijn droom: Van grafisch vormgeven mijn werk maken. Maar, evenredig hieraan hadden mijn vriend en ik samen ook een plan. Namelijk om samen voor een aantal maanden te reizen! Vandaag vertel ik je graag hoe we ons hier op hebben voorbereid en welke keuzes er gemaakt moesten worden.
Ongeveer anderhalf jaar geleden besloten mijn vriend en ik dat we samen een aantal maanden wilden gaan backpacken. Super gaaf natuurlijk! Maar wat moet je allemaal regelen voordat je je backpack op je rug slingert en het vliegtuig instapt? Hieronder mijn lijstje met voorbereidingen.

  • Sparen. Heel erg gaaf om zo lang te gaan reizen, maar het kost ook behoorlijk wat. Toen we het idee kregen om samen voor een langere tijd te gaan reizen, bedachten we hoe lang we wilden gaan, hoeveel budget we daarvoor moesten hebben en hoe lang we daarvoor moesten sparen.
  • Inentingen. Check ruim van tevoren welke inentingen je moet hebben. Voor bijvoorbeeld hepatitis B moet je drie keer ingeënt worden en moet daar moet een ruime tijd tussen zitten. Niet te lang mee wachten dus.
  • Malariapillen. Gelukkig komt malaria tegenwoordig minder voor in de gebieden waar wij naartoe gaan. Waardoor we enkel een noodpakket van 12 malaria pillen nodig hebben. Maar dit is natuurlijk een hele belangrijke: onderzoek op tijd of er malaria in het gebied voorkomt en wat de maatregelen zijn die je moet nemen.
  • Visa. Check altijd voordat je ergens heen gaat ruim van tevoren of je een visum nodig hebt. Dit kan heel veel tijd in beslag nemen, dus houd daar rekening mee.
  • Gadgets. De Decathlon is mijn go to shop voor al mijn travel gadgets. Dingen als een drybag, kleine travel handdoek, een zwitsers zakmes etc. mogen niet ontbreken in je backpack!
  • Verzekeringen. Sluit een goede reisverzekering af.
  • Huur en abonnementen opzeggen. Check bij al je abonnementen wat de opzegtermijn is. Voor sommige is dat misschien 2 maanden. .
  • Spaanse les. Het is goed om de basisbeginselen van de taal van het land waar je heen gaat te leren. Nu is het ook weer niet nodig om een cursus Thais te volgen als je naar Thailand gaat. Maar zorg dat je in ieder geval dingen als ‘hallo’ en ‘bedankt’ kan zeggen. Wij hebben het geluk dat we naar een gebied gaan wat bijna helemaal Spaanstalig is. Daarnaast is het niet vanzelfsprekend dat iedereen Engels kan in Zuid-Amerika. In ons geval is het dus wel handig om een cursus Spaans te volgen.
  • Salsa les. Tja, als je naar Zuid-Amerika gaat, moet je toch ook wel wat dansmoves kunnen laten zien! Daarnaast is het natuurlijk ook heel leuk om samen met je partner iets nieuws te leren.
  • Inlezen. En dan het allerleukste punt van de hele lijst: blogs lezen over alle mooie plekken waar je naartoe gaat! Uiteraard is de Loney Planet een goed startpunt. Maar er zijn tegenwoordig zoveel reisblogs om te raadplegen. Een aantal reisblogs die ik heel fijn vind: Reismeisje, Reisjunk, Ikwilmeerreizen, What about her en We are Travellers.

“Maar hoe zit het nu met je eigen bedrijf dan?!”
Als ik vertel over mijn reis, krijg ik vaak verbaasde blikken van mensen: “maar, je bent net met je nieuw bedrijf begonnen?!”. In mei heb ik namelijk de switch gemaakt van online marketeer naar grafisch vormgever (lees daar meer over in mijn vorige blog). Super gaaf, maar het is ook hard bikkelen. Bekendheid creëren, een netwerk opbouwen, mijn portfolio uitbreiden etc. Qua timing is een half jaar na de start van mijn nieuwe bedrijf 5 maanden er tussenuit gaan natuurlijk niet heel handig. Maar, deze reis is iets waar mijn vriend en ik al ongeveer anderhalf jaar over dromen. En van grafisch vormgeven mijn werk maken is iets waar ik eigenlijk stiekem altijd al over heb gedroomd. Dus, waarom niet allebei doen?
Werken?! Please, geef me nog een cocktail!
De tweede vraag was dan: Blijf ik doorwerken tijdens mijn reis, of zet ik alles stop voor 5 maanden? Als je in loondienst werkt wordt deze keuze voor je gemaakt. Maar als je een eigen bedrijf hebt moet je hier zelf een keuze in maken. En als je dan ook nog een beroep hebt waarbij je in principe alleen een laptop nodig hebt, dan kun je eigenlijk waar ook ter wereld werken. Maar, wil je dat ook? De reis die mijn vriend en ik gaan maken is niet iets dat we op jaarlijkse basis gaan doen. Misschien wordt dit zelfs de enige keer dat we zo een lange, unieke reis gaan maken. Wil ik dan echt bezig zijn met mailtjes, deadlines, wifi ontvangst en al algehele ‘werkstress’? Uhh, nee.
Maar ja, aan de andere kant: 5 maanden van de radar verdwijnen is businesswise geen goed idee. Na lang wikken en wegen heb ik een oplossing bedacht waar ik tot zover heel tevreden over ben. Tijdens mijn reis ga ik ontwerpen maken die ik via bestaande platformen ga verkopen. Dit ben ik nu aan het uitproberen met ‘Society6’ waar ik een eigen shop op heb. Op deze manier blijf ik toch bezig, kan ik om de zoveel tijd weer iets laten zien van waar ik mee bezig ben, maar nog belangrijker: dit kan ik doen wanneer ik wil. Dus geen deadlines en werkstress, maar cocktails en mijn bikini!
Wil je Charlotte haar avonturen in Zuid Amerika volgen? Houd haar eigen blog dan zeker in de gaten!

The comments +

  1. Cassandra says:

    Veel succes, lijkt me idd wat lastig als je 5 maanden op reis gaat en je eigen business moet ‘achterlaten’. Maar Society6 is wel een goede oplossing!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *