Hoe breng je een boek uit? | Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers
Hoe breng je een boek uit? | Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers
Een boek uitbrengen: zo doe je dat!

31/10/2017

Welkom bij The Confetti Collective. Ik ben Cynthia en ik help je om te ondernemen vanuit een goede basis & je bedrijf onweerstaanbaar te maken voor jouw ideale klant. Zodat jij het bedrijf en leven kunt creëren waar je van droomt. Omdat elk moment telt. 

follow @confetticollectivenl

Ooit las ik dat een miljoen mensen in Nederland droomt van het uitbrengen van hun eigen boek. Inmiddels is het uitbrengen van een boek dichterbij dan ooit door mogelijkheden om het zelf te laten drukken maar nog steeds is het bijzonder als een zelfgeschreven exemplaar van jou in de winkels ligt. Ik werkte een tijd als brandmanager bij een uitgeverij en ben zelf bezig met mijn tweede boek, dus hier komen mijn tips en tricks voor jou als je droomt van een eigen boek!
 

Bouw een netwerk

Uitgevers zijn meer en meer op zoek naar mensen die een bereik hebben. Er is weinig advertentiebudget dus de boekenmarketing is verschoven van de marketingafdeling van de uitgeverij naar auteurs zelf. Een auteur die zelf goed aan pr kan doen (hallo DWDD!) of die zelf al een groot netwerk op social media heeft, is dan ook interessant voor een uitgever. Een boek schrijven is 1 maar het boek aan de man brengen is 2. Zorg er dus voor dat je op social media bijvoorbeeld al een mooi bereik opbouwt of begin met het schrijven van opinieartikelen over het onderwerp waarover jij een boek wilt schrijven.
 

Een goed idee

Natuurlijk is een goed idee ook gewoon belangrijk. Je kunt nog zo’n mooi netwerk hebben, met een flutidee kom je nergens. Maak dus een overzichtelijk plan van wat je in je hoofd hebt. Maak het liefst ook al een soort van hoofdstukindeling. Illustreer het bijvoorbeeld met de stijl die jij in je hoofd hebt. Het liefst verzamel je ook wat boeken die jij als inspiratie ziet, zowel qua vormgeving als qua inhoud. Dit spreekt een uitgever aan, helemaal als het succesvolle boeken zijn.
 

Maak een afspraak

Het is mooi als je een contactpersoon hebt die jou kan koppelen aan een uitgever of als je zelf iemand kent. Zo niet, dan heb je ook alle kans. Ga naar de websites van wat uitgeverijen en kijkt wat qua fonds (de boeken die ze uitgeven) bij jou past. Als je een boek over ondernemen wilt schrijven, moet je niet bij een kookboekenfonds zijn. Maak een lijstje van bijvoorbeeld drie uitgevers en laat het even sudderen. Je gevoel telt ook mee in dit soort zaken, is mijn ervaring. Neem dan contact op met de uitgever, het handigst vind je die op twitter. Je kunt ook prima daar vast even een berichtje sturen met de vraag of je mag mailen. De uitgever kan je dan meteen even uitchecken (zorg dan wel dat je profiel op orde is). Als je het mailadres kunt achterhalen, mail dan dat je met een mooi idee loopt (doe het een beetje uit de doeken maar geef niet alles weg) en laat weten dat je al een bereik of netwerk hebt. En vraag of hij of zij ervoor openstaat koffie met je te drinken. Bied aan dat jij natuurlijk naar diegene toe gaat.
Je hoeft dus echt niet met een manuscript aan te komen, liever niet zelfs, uitgevers hebben het ook druk. Een boek uitgeven gaat om een keigoed idee, een netwerk en een goed gesprek. En o ja, dan moet er nog geschreven worden. Ga ervoor!
 

The comments +

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *