SEO voor ondernemers| Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers
SEO voor ondernemers| Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers
Basic SEO tips voor ondernemers

13/04/2017

Welkom bij The Confetti Collective. Ik ben Cynthia en ik help je om te ondernemen vanuit een goede basis & je bedrijf onweerstaanbaar te maken voor jouw ideale klant. Zodat jij het bedrijf en leven kunt creëren waar je van droomt. Omdat elk moment telt. 

follow @confetticollectivenl

SEO, je hebt er vast weleens van gehoord. De afkorting staat voor Search Engine Optimalization, oftewel de mate waarin jouw website is geoptimaliseerd voor zoekmachines zoals Google en Yahoo. Een goed geoptimaliseerde website mét de juiste content zorgt ervoor dat je hoog in de organische (dat wil zeggen: niet betaalde) zoekresultaten verschijnt en potentiële klanten jou dus makkelijk vinden. Voor veel creatieve ondernemers toch wat abracadabra en misschien ook iets dat goed is om (uiteindelijk) uit te besteden, maar; met een aantal basis tips komt je al een heel eind!

Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden?

De eerste vraag die je jezelf zou moeten stellen. Natuurlijk wil je graag worden gevonden op jouw bedrijfsnaam, en mits deze niet te ‘algemeen’ is gaat dit vaak snel al goed. Interessanter is het natuurlijk om op wat meer generieke termen te kunnen worden gevonden, denk bijvoorbeeld aan: “grafisch vormgever Amsterdam”, “Fine art bruidsfotograaf” of “Handgemaakte leren tassen”. Om gevonden te worden op deze zoekwoorden zul je aan de slag moeten!

SEO begint bij het bouwen van je website

Wanneer je een nieuwe site bouwt is dit de ideale uitgangspositie om aan de slag te gaan met SEO. Dingen die meespelen zijn bijvoorbeeld de structuur van je website, de naam van je website (de URL) en html tags. Dingen die je kunt doen in dit stadium zijn:

  • Natuurlijk zorgen voor een technisch kloppende website. Laat een site bouwen of ga zelf aan de slag met een platform als WordPress of Show it.
  • Mocht de mogelijkheid er voor zijn, wanneer je je belangrijkste zoekwoord in je URL hebt staan wordt je beter gevonden. Denk bijvoorbeeld aan “fotografie” “design” “vormgever” “leren tassen”.
  • Neem je zoekwoorden mee bij het schrijven van je teksten. Gebruik de woorden niet overdreven vaak maar probeer ze wel hier en daar toe te voegen. Dit kun je ook goed doen door het gebruik van subkopjes binnen je teksten. Als je nog een stapje verder wilt gaan kun je ook gebruik maken van “H1 t/m H3 tags” in WordPress:

SEO tips: H1 H2 H3 kopjes WordPress

Zoals je ziet kun je binnen WordPress (maar ook binnen andere CMS systemen zoals we dat noemen) bepaalde stukken tekst, een bepaalde ‘tag’ meegeven. De H1 tekst (Koptekst 1) is de tekst waar een zoekmachine als Google de meeste waarde aan hecht. H1 mag maar een keer voorkomen op een pagina en wordt door WordPress automatisch gekoppeld aan de titel van een blogpost of pagina, die hoef je dus verder niet meer in te stellen. Als je een ander systeem gebruikt is de kans groot dat dit hetzelfde werkt, maar je kunt het voor de zekerheid natuurlijk even opzoeken / navragen. De H2 en H3 tags kun je vervolgens gebruiken om zoekmachines als het ware door jouw tekst te leiden. H2 geef je mee aan subkopjes en H3 aan eventuele kopjes die daar weer onder hangen. In WordPress heb je ook de toegang tot H4 t/m H6 maar die worden vaak afgeraden te gebruiken. Misschien een overbodige toevoeging: schrijf ook vooral in de taal die jouw doelgroep spreekt. Een Engelse website terwijl je je alleen richt op de Nederlandse markt is (bijna) nooit handig.

  • Naast teksten zijn afbeeldingen ook een belangrijke bron voor de optimalisatie van je website. Zorg allereerst dat afbeeldingen op je site niet te groot zijn en snel kunnen laden. Dit is natuurlijk fijn voor zowel zoekmachines als voor de bezoekers op jouw site. Geef afbeeldingen voordat je ze upload een duidelijke bestandsnaam: niet IMG_9456.jpg maar “handgemaakte-leren-tas-cognac-1”, ook hier kun je dus weer je zoekwoorden in kwijt. In WordPress kun je de bestandsnamen van je afbeeldingen ook achteraf nog veranderen in de mediatheek. Gebruik bij bestandsnamen voor afbeeldingen streepjes in plaats van spaties voor het meest optimale resultaat. Ook kun je nog ‘alt tags’ of ‘alternatieve tekst’ van een afbeelding toevoegen. Dit is een beschrijvende tekst van de afbeelding. De alt tag van bovenstaande afbeelding is bijvoorbeeld: “SEO tips: H1 H2 H3 kopjes WordPress”.
  • Zet zo min mogelijk tekst in afbeeldingen op je website. Soms zie ik sites waarbij bepaalde kopjes tekst in een afbeelding zijn geplaatst. Waarschijnlijk omdat de site dit bepaalde lettertype niet ondersteund of omdat je het ontwerp anders net niet zo kon krijgen als je wilde. Pas hiermee op, zoekmachines kunnen deze tekst nu niet lezen en  je mist dus optimalisatie mogelijkheden. Zoek een thema uit dat jou wel precies geeft wat je zoekt, laat een professional je website aanpassen of werk met een systeem dat meer vrijheid geeft zoals Show it.

 

Linkbuilding & jouw linkprofiel

Met jouw linkprofiel doelen we op het netwerk aan links rondom en binnen jouw site. Zo zullen andere sites naar jouw linken, link jij zelf weer naar een aantal sites, maar ook naar pagina’s en blogs binnen je eigen site. Een sterk linkprofiel is gebalanceerd en ontstaat dus vaak veelal organisch (natuurlijk, als vanzelf). Toch kun je hier wel in bepaalde mate zelf mee aan de slag. Door middel van publicaties, interviews of het maken van content voor anderen verzamel je bijvoorbeeld linkjes. Uitgaande linkjes naar andere sites verzorg je natuurlijk zelf, door bijvoorbeeld als bruidsfotograaf te linken naar partners / leveranciers waar je graag mee samenwerkt. Links binnen jouw site zijn ook erg belangrijk, de pagina met de meeste interne links hoort te homepage te zijn en wordt daarmee gezien als belangrijkste pagina binnen je site. Er zijn ook nog steeds sites die verzoeken sturen om een link te ruilen; zij plaatsen een link op hun site naar jouw, en jij eentje naar hen, het wordt afgeraden hier aan mee te doen omdat het niet past binnen de organische groei van een linkprofiel. Hoe jouw linkprofiel eruitziet kun je zien in Search Console van Google (hierover later meer).

Hulpprogramma’s en plugins

Er zijn allerlei hulpmiddelen om je te helpen met het vinden van zoekwoorden en optimaliseren van je site voor zoekmachines. Enkele handige programma’s en plugins zijn:
Keyword planner van Google
Keyword tool van Neil Patel
Yoast SEO plugin voor WordPress (deze kun je zoeken via plugins in WordPress)

Het allerbelangrijkst: Content is King

Misschien heb je weleens “Content is King” gehoord. Hiermee wordt aangegeven dat de content nog steeds het belangrijkste onderdeel van je site is. Je kunt nog zo goed je best doen en je helemaal richten op SEO, maar als er vervolgens niet interessants te vinden is op jouw site voor bezoekers, wordt dit allemaal snel teniet gedaan. Het een versterkt het ander. Naast het opvolgen van deze tips is het dus vooral van belang dat je waarde creëert voor je lezer. Zodat deze het liefst veel tijd op jouw site spendeert, shopt, leest, en vaker terugkomt. Bij het schrijven van content kun je dus prima rekening houden met zoekwoorden, maar dien je vooral je lezer te interesseren.

De rol van social media bij SEO

De meningen over in welke mate zijn ietwat verdeeld, maar Social Media heeft ook een zekere invloed op je rankings binnen zoekmachines als Google. Zorg dat je profiel juist gelinkt is aan je website, plaats regelmatig linkjes en link natuurlijk ook weer vanaf jouw website naar de social media profielen, zo werkt het beide kanten op.

Analyseren en bijsturen van SEO resultaten

Wanneer je al dat werk hebt gedaan, is het natuurlijk wel zo leuk om de resultaten te kunnen zien. Maak dus (als je dit nog niet hebt) van tevoren een account aan bij Google Analytics én Search Console (het voormalige Webmaster Tools) en verifieer je site door middel van de aanwijzingen. Optimalisaties van je website hebben vaak niet direct effect, dit kan enkele dagen tot enkele maanden duren, afhankelijk van de hoeveelheid bezoekers die je hebt, en hoevaak je nieuwe content plaatst. Op het gebied van SEO is vooral Search Console van Google interessant, je kunt daarin precies zien op welke zoekwoorden je gevonden wordt, op welke positie je site stond in Google en hoeveel mensen vervolgens op jouw site klikten. Ook kun je je linkprofiel inzien bij Search Console.

Succes! Het is best veel en je hoeft ook niet alles tegelijk te doen, maar houd de tips in ieder geval in je achterhoofd bij het maken van nieuw content. Heb je vragen? Stel ze in de comments dan doe ik mijn best ze zo goed mogelijk te beantwoorden :).

Bewaar dit artikel op Pinterest

SEO staat voor Search Engine Optimalization, oftewel de mate waarin jouw website is geoptimaliseerd voor zoekmachines zoals Google. Een goed geoptimaliseerde website mét de juiste content zorgt ervoor dat je hoog in de zoekresultaten verschijnt en potentiële klanten jou vinden.Voor veel ondernemers best lastig maar met een aantal basis tips komt je al een heel eind! #SEO #zoekmachinemarketing #ondernemen #business.

The comments +

  1. Heel duidelijk uitgelegd Raisa. Je weet heel duidelijk uit te leggen wat SEO eigenlijk is en wat je zelf precies kan doen om dit positief te beïnvloeden.

  2. Norman Hastings says:

    Het is redelijk om in een kleine nis te beginnen. Maar dat betekent niet dat u geen sleutelwoorden nodig heeft. Google-hulpprogramma voor zoekwoorden en Ubersuggest geven u niet zoveel suggesties als Kparser https://kparser.com/ubersuggest-alternative/ . Ik hou ook van extra filters en hoe het allemaal werkt. Wat denk jij ervan?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *