Welkom bij The Confetti Collective. Wij zijn Raisa & Elsa & wij helpen je om te ondernemen vanuit een goede basis & je bedrijf onweerstaanbaar te maken voor jouw ideale klant. Zodat jij het bedrijf en leven kunt creëren waar je van droomt. Omdat elk moment telt. 

follow @confetticollectivenl

Download nu

nieuw e-book

Auteursrecht is een last wanneer je werk van een ander wil gebruiken, terwijl het een lust is wanneer je copycats wil tegenhouden. Eigenlijk is het devies altijd: “Wat u niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet”. Toch even kort over wat auteursrecht nu eigenlijk is. 

Werk, Maker, Openbaar Maken en Verveelvoudigen

‘Het auteursrecht is het uitsluitend recht van de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, om dat werk te verveelvoudigen en openbaar te maken, behoudens beperkingen bij wet gesteld.’ Dat is artikel 1 van de Auteurswet en ken ik inmiddels bijna letterlijk uit mijn hoofd.
De elementen werk, maker, openbaar maken en verveelvoudigen zijn het belangrijkste. Daar ga ik je meer over vertellen.

Wat is een werk?

Een werk is iets dat voldoende creatief is. Bijna alle foto’s zijn al voldoende creatief. Alleen een packshot van een product, zonder schaduwen en bijzondere perspectieven, een portret voor een pasfoto en dat soort foto’s, daar rust geen auteursrecht op.
Losse woorden of heel korte teksten zijn vaak te kort om voldoende creatief te zijn. Op gewone zinnen kan bovendien nooit auteursrecht rusten, omdat ze nu eenmaal (al) normaal zijn. Maar een combinatie van zinnen, zoals een alinea, daar kan weer wel auteursrecht op rusten.
Gaat het om ontwerpen of illustraties, dan mag het vooral niet te sterk zijn afgeleid van wat er al bestaat. Het oorspronkelijke werk, waar je misschien je inspiratie vandaan hebt gehaald, mag in het nieuwe werk niet herkenbaar zijn.

De mythe van de 7 verschillen

Je hebt misschien wel eens gehoord of gelezen dat als er maar voldoende verschillen zijn, zoals 3, 7 of 15, je geen inbreuk meer zou maken op het auteursrecht van een ander. Dat is echter niet waar. Zoals gezegd is vooral de vraag of het oorspronkelijke werk er nog in te herkennen is. 7 of 15 zeer kleine verschillen levert nog niet op dat het oorspronkelijke werk niet meer te herkennen is.
Laten inspireren mag, kopiëren niet.

Wanneer ben je de maker?

Lijkt een inkoppertje, toch? Als jij het gemaakt hebt, ben je de maker. Klopt natuurlijk, maar er zijn nog veel situaties die heel wat complexer zijn.
Als iets samen met een ander hebt gemaakt, worden jullie gezamenlijk maker van het werk. Daarnaast kan het nog zo zijn dat er twee werken worden samengevoegd, waardoor jij de maker bent van jouw deel, de ander van wat hij/zij heeft gemaakt en vervolgens zijn jullie gezamenlijk nog de maker van het geheel.
Ben je in loondienst, dan wordt je werkgever automatisch auteursrechthebbende en ‘fictief maker’ van wat jij maakt. Dat hoeft niet eens in je arbeidsovereenkomst te staan. Maak je als hobby hetzelfde of bijna hetzelfde als je voor je baas doet, zorg dan dat je met je werkgever goed afspreekt wanneer je iets voor jezelf maakt en wanneer dat in loondienst is. Houd daar voor jezelf ook een goed register of logboek van bij.
Niet alleen een werkgever, maar ook een opdrachtgever kan de fictief maker en auteursrechthebbende zijn. Dat is een wat ingewikkelder verhaal. Veel opdrachtgevers vinden dat ze auteursrechthebbende worden omdat ze nu eenmaal betaald hebben. Volgens de Auteurswet is een opdrachtgever pas de auteursrechthebbende, wanneer er ‘onder leiding en toezicht’ is gewerkt en je als opdrachtnemer alleen maar uitvoerend bezig bent geweest en te weinig eigen creatieve inbreng zou hebben gehad. Dat is een grijs gebied. Daarom is het verstandiger daar met een opdrachtgever afspraken over te maken.

Openbaar maken

De maker heeft de exploitatierechten en mag dus bepalen of een werk openbaar gemaakt en verveelvoudigd wordt. Openbaar maken wil zeggen publiceren. Ervoor zorgen dat een nieuwe groep mensen het werk kan zien. Elk nieuw medium waarin het gepubliceerd wordt, is een nieuwe openbaarmaking. Embedden, zoals je bijvoorbeeld een YouTube video op een website kunt vertonen, zonder dat je de video naar je website hebt hoeven uploaden, is daarom geen nieuwe openbaarmaking. We zien namelijk iedereen met een internetverbinding als één groep mensen.

Verveelvoudigen

Verveelvoudigen wil zeggen, kopiëren, downloaden, wijzigen, namaken etcetera. Een foto maken van een standbeeld is dus ook een verveelvoudiging. Net zoals het natekenen van een foto bijvoorbeeld.
Dit is de reden waarom je niet zomaar een foto die je op internet hebt gevonden mag gebruiken op je eigen website of social media kanalen of waarom anderen niet zomaar jouw werk mogen  hergebruiken.

Toestemming vragen

Het allerbeste is daarom om toestemming te vragen wanneer je een werk van een ander wil gebruiken. Dat kan mondeling, maar het is beter om de toestemming op schrift te hebben. Een e-mail, smsje, whatsapp of DM zijn misschien niet ideaal, maar in elk geval beter dan alleen een mondelinge afspraak.

Overige oplossingen

Embedden is dus een oplossing. Mits uit legale bron. Dat werkt alleen voor afbeeldingen, video en audio. Tekst kun je meestal niet embedden, tenzij je een hele webpagina in een iframe wil plaatsen. De meeste social media kanalen, zoals YouTube, Instagram en Pinterest bieden daar zelfs al speciaal linkjes voor aan die je meestal kunt vinden onder de drie puntjes, of onder het woord ‘more’.
Wil je legaal content van een ander gebruiken, maar is toestemming vragen of embedden geen optie? Zoek dan content met een zogenaamde creative commons licentie. Afbeeldingen met zo’n licentie kun je bijvoorbeeld vinden via Flickr of Unsplash. Let vooral op dat meestal naamsvermelding nodig is en dat niet alle licenties ervoor zorgen dat je het ook commercieel mag gebruiken.

Verder lezen?

Meer info over auteursrecht & andere juridische zaken? Check bijvoorbeeld:
Haar twee boeken: Wetboek voor bloggers & Wetboek voor webwinkels.
  

Auteursrecht, hoe werkt dat?

Gastblog, Marketing

The comments +

  1. Stella says:

    kijk, zo’n artikel waar je écht wat aan hebt. Bedankt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vind jij het lastig om (de juiste) klanten aan te trekken?

Met dit keer op keer bewezen stappenplan (e-book + opdrachten) t.w.v. €37,- helpen we jou om vanaf nu écht op te vallen in jouw markt en de basis te zetten om de juiste klanten aan te gaan trekken.

Download nu tijdelijk voor maar €1,-

De zes onmisbare stappen om op te vallen in jouw markt.

Wil jij niet langer het gevoel hebben dat je eigenlijk maar wat doet, als het aankomt op opvallen in jouw markt? In dit e-book t.w.v. €37,- delen we dit keer op keer bewezen stappenplan met 6 stappen, die jou gaan helpen om op te vallen in jouw markt.

Vertel me meer! >

E-book

t.w.v. €37,-
nu tijdelijk voor maar €1,-