Gastblog

Acquisitie in je eigen stijl

12/06/2018

The Confetti Collective is de plek waar wij je helpen om écht te kunnen gaan kiezen voor het bedrijf en leven waar jij van droomt. Om CEO te worden van je bedrijf en ultiem te genieten van het leven. Omdat elk moment telt. 

 TheBlog

CEO van je bedrijf & leven

Strategie

follow @confetticollectivenl

01

Ben jij klaar voor
'The Next Level'? 

Mindset

02

Kill your darlings: meer impact en focus door minder te doen

03

Wat is jouw missie
als ondernemer?
Now Trending

Vrijheid

Video's

Gastblogs

favoriete categorie

Ontdek je

Acquisitie is voor de meeste ondernemers een “vies woord”, maar voor veel ondernemers wel een essentieel onderdeel van het ondernemerschap. Wat betekent acquisitie eigenlijk?? Volgens het woordenboek betekent acquisitie – “aanwerven”. In het ondernemerschap betekent het vaak: “verwerven van nieuwe opdrachten”. Wat mij hier opvalt is dat nergens in het woordenboek staat HOE je moet verwerven. En toch krijgen veel ondernemers een “vieze smaak in de mond” van het woord. Niet zozeer door de betekenis maar vaak door de vorm waarop het wordt uitgevoerd. Het wordt gekoppeld aan telefonische verkoop, straatverkoop of agressieve toon in e-mail marketing. Het woord “acquisitie” heeft een enorm negatieve lading gekregen.
En toch moeten we als ondernemers acquisitie doen…Hoe kun je er voor zorgen dat je acquisitie gaat doen, maar dan wel in je eigen stijl?

Stap 1 – Hernoemen

Als je nou eens begint met de term “acquisitie” te gaan hernoemen. Dan is de vieze smaak in elk geval al weg. Ik zie acquisitie als het aangaan van nieuwe relaties, het onderhouden en verstevigen van bestaande relaties, kortom als “relatiemanagement”. De term “relatiemanagement” voelt voor mij ook beter dan “acquisitie”. Relatiemanagement is voor mij gebaseerd op de lange termijn en acquisitie op de korte termijn.
 

Stap 2 – Relatiemanagementplan

Je hebt verschillende manieren om relaties met potentiele klanten aan te gaan. Hier wordt het onderscheid tussen “koud” en “warm” vaak genoemd, waarbij “koud” staat voor het benaderen van potentiele klanten waarbij je de potentiele klant nog niet kent en warm voor het benaderen van potentiele klanten die je al wel kent.
Voordat je bezig gaat met het benaderen van de verschillende typen potentiele klanten, is het handig om hierover na te denken. Je kunt een relatiemanagementplan maken, zodat je op een gestructureerde, zorgzame manier het proces invult.
Bepaal voor jezelf welke zaken belangrijk zijn om te weten van de relatie. Zaken als mailadres, telefoonnummer, etc zijn voor de hand liggend. Daarom is het ook belangrijk om te bepalen wat je nog meer wilt weten van de relatie. Je kunt hierbij denken aan informatie over zijn/haar product/dienstverlening, verjaardagen, hobby’s, etc om de relatie te kunnen verassen op speciale momenten met een presentje of met verassende informatie over zijn/haar product of dienstverlening. Uiteraard is het ook handig om aanknopingspunten voor de verkoop van jouw product of dienstverlening te beschrijven, zodat je in volgende gesprekken deze terug kunt pakken.
Om nieuwe relaties te krijgen kun tijdens een gesprek met een bestaande relatie vragen naar relaties van jouw relatie die wellicht interesse kunnen hebben in jouw dienstverlening of product. De vorm van deze vraag kun je uiteraard zo maken dat deze bij jou past. Als je namelijk via via, “warm” bij iemand komt, heb je al meer draagvlak dan wanneer je “koud” iemand benadert. Als je standaard vraagt naar relaties van relaties, zul je nooit meer “koud” iemand benaderen.
 

Stap 3 – Ambassadeurs

Je hebt “warm” en je hebt “heet”. Ambassadeurs zijn “heet”!
Wanneer iemand zeer te spreken is over jouw product of dienstverlening zal deze persoon jouw aanraden bij anderen. Zorg daarom dat je de klanten die je al hebt optimaal bedient. Zij zijn jouw ambassadeurs en zullen, vaak zonder dat je het weet, jouw product of dienstverlening het beste verkopen.
Zorg dus goed voor jouw klanten. Doe dit op jouw eigen manier, maar geef ze de juiste dosis vitamine A: Aandacht!
 

Stap 4 – Koffie!

De vorm van een gesprek is essentieel. Ik heb NOOIT! acquisitiegesprekken. Ik doe namelijk niet aan acquisitie. Ik leer mensen (beter) kennen! Ik nodig iemand uit voor een bak koffie en klets over vanalles. Ik ben geïnteresseerd in wat mensen beweegt. Dit kan over de producten gaan die iemand verkoopt, of de dienstverlening die iemand aanbiedt, maar zeker ook over wat er speelt binnen het bedrijf van mijn gesprekspartner. Ik kijk zelfs of ik iets voor deze persoon kan betekenen, of dat een van mijn relaties interessant is voor deze persoon. Voor mij als ondernemerscoach is dit een stukje beroepsdeformatie, maar ook oprechte interesse in mijn gesprekspartner. Wat mij betreft begint relatiemanagement bij oprechte interesse in je gesprekspartner en wanneer blijkt dat je iets voor elkaar kunt betekenen en de relatie is goed, zal de relatie aan jou denken bij het inkopen van een product of dienstverlening.
Wanneer je bovenstaande stappen in de praktijk gaat brengen, zul je merken dat je nooit meer aan het acquireren bent, maar dat je enkel relaties verdiept of nieuwe mensen leert kennen in een relaxte setting. Jouw product of dienstverlening zal automatisch groeien, want door oprechte interesse zal jouw gunfactor groeien.
 

The comments +

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Don't go!

Niks missen én allerlei fijne tips en motivatie berichtjes in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor onze VIP newsletter.

WITHOUT GETTING ON THE VIP LIST

SIGN ME UP!