Tips om stress te verminderen | Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers
Tips om stress te verminderen | Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers
5 Praktische tips voor minder stress

02/02/2017

Welkom bij The Confetti Collective. Ik ben Cynthia en ik help je om te ondernemen vanuit een goede basis & je bedrijf onweerstaanbaar te maken voor jouw ideale klant. Zodat jij het bedrijf en leven kunt creëren waar je van droomt. Omdat elk moment telt. 

follow @confetticollectivenl

Heb jij stress? De druk is voor de meeste onder ons vaak hoog. We willen een succesvolle onderneming, een sociaal bijtje zijn, een prachtig huis, een killer body, en ook nog eens sprankelende relaties hebben. Guess what? Dat alles kan echt ontzettend veel stress opleveren. Vooral wanneer je voor jezelf werkt en je passie wilt laten bloeien, is het makkelijk om ál je energie in je werk te steken. Je bent vaak bereid de stress dan maar voor lief te nemen. Maar besef je dan wel: onder persoonlijke stress lijdt je business uiteindelijk, en wanneer jij straalt, straalt je business ook!

“Stress is soms nuttig, maar vaak destructief”

Stress is een chemische reactie in je lichaam waarbij er hormonen worden aangemaakt die je de energie geven om harder te werken. Kortdurende stress kan beginnen als een goede motivator en kan je drive geven om beter te presteren. Maar te veel stress is destructief en wordt vaak vervolgd met een crash voor je lichaam en emotionele toestand. Wat begint als een gecontroleerd kampvuurtje, kan uitlopen tot een verwoestende bosbrand.
Wanneer je je eigen grenzen niet bewaakt, kan je al snel te ver gaan. Werk je intensief? Zorg dan ook dat je intensief ontspant. Dat heet balans. Je hoeft jezelf niet terug te houden in je passie – dat zou zonde zijn! Maar herken wanneer het tijd is om voor jezelf te zorgen.

5 tips voor minder stress

 

  1. Beweeg meer

Bewegen is een super effectieve manier om opgehoopte spanning in je lichaam los te laten. Door te bewegen breng je je doorbloeding en lymfesysteem in actie waardoor stresshormonen beter je lichaam kunnen verlaten. Om stress te verlagen werkt beweging waarin je fysieke inspanning en mentale ontspanning combineert het beste– zoals lange wandelingen of yoga.
 

  1. Zeg nee

Om niemand te kwetsen, negeren we vaak onze eigen behoeftes en doen we dingen waar we eigenlijk geen zin in hebben. Iets met tegenzin doen, is stressvol voor je lijf! Ben je een people-pleaser? Vergeet niet dat je zelf ook een people bent! Zorg eerst goed voor jezelf, want je kan niet schenken uit een leeg glas.
 

  1. Schrijf van je af: “journal”

Er zijn zoveel gedachtes, ideeën en taken. Taken die we moeten onthouden, dat veel compleet verloren raakt in de chaos van onze geest. Het opschrijven van je gedachtes (wat je nog moet doen, je zorgen, je gevoelens) helpt je rustiger worden en ruimte te scheppen in je hoofd. Neem aan het begin of einde van elke dag even de tijd om op te schrijven wat je voelt en wat je intenties zijn en bewaar deze documenten of schriftjes om later te kunnen teruglezen. (Tip: er zijn ook planners / agenda’s die ruimte hebben voor dit soort dingen)
 

  1. Kijk minder TV

Je zou denken dat het juist heel ontspannend is om op de bank te ploffen en TV te kijken. Maar eigenlijk kan TV kijken juist stressvol zijn, omdat je onbewust indrukken en emoties opneemt die niet relevant zijn voor je eigen levenssituatie. Je klieren die je hormoonstelsel aansturen reageren op wat je ziet en voelt en zo kan een tv-show vol drama en moeilijkheden je onbewust stress opleveren. Wees selectief in wat je kijkt en observeer wat het met je doet. Kies af en toe voor een bad, een boek, of iets creatiefs om ontspanning te vinden.
 

  1. Begin de dag goed met een ochtendritueel

Hoe je je dag begint, kan de toon zetten voor hoe je dag gaat verlopen. Begin je gehaast en gestrest? Dan is het niet zo gek dat je dat gevoel de hele dag meedraagt. Breng wat mindfulness naar je ochtenden en stel rituelen in die je helpen de dag empowered in te gaan. Bijvoorbeeld door middel van een yoga sessie, mediteren, rekken&strekken, lezen / schrijven in je journal of simpelweg door lekker de tijd te nemen voor je ontbijt. Wat je ook doet, doe het in rust (ookal moet je er eerder voor opstaan) en laat je lichaam en geest rustig voorbereiden op de dag die gaat komen.
 
Je stressniveau laag houden is belangrijk voor je gezondheid en emotionele weerstand, maar het is ook heel belangrijk voor je onderneming. Why? Hoe beter je voor jezelf zorgt, hoe beter je voor je business kan zorgen en hoe groter je succes kan zijn op de lange termijn.
Wat is jouw favoriete manier om stress los te laten? Let us know!

The comments +

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *